De ce Slovacia poate ajunge “noul Detroit”

Falimentul orasului american Detroit i-a speriat pe multi economisti. Acestia se intreaba derutati: cine urmeaza? Cateva priviri ingrijorate isi indreapta atentia si asupra Slovaciei, tara a carei economie depinde foarte mult de performantele industriei auto.

 

ww

 

Oficiul de Statistica din Slovacia a anuntat ca indicele privind increderea consumatorilor in economie a scazut pe luna iulie, acest lucru fiind determinat la randul sau de scaderea indicelui care masoara increderea consumatorilor in comert.

La sfarsitul lunii trecute, Slovacia a pierdut competitia cu Marea Britanie de a atrage o noua investitie din partea celor de la Wolkswagen, care au anuntat ca vor produce noul model Bentley EXF9 SUV in orasul britanic Crewe. A fost o infrangere destul de greu de digerat.

Economia Slovaciei depinde foarte mult de exporturile de automobile si de electronice, care insumeaza 43% din total. Wolkswagen in Bratislava, Peugeot in Tirnava si Kia Motors in Zilina sunt cele mai importante fabrici care produc aproape 800.000 de unitati pe an!

Ceea ce este interesant este ca Slovacia a trecut in istoria recenta printr-o situatie asemanatoare. In 1989, economia sa depindea in mare masura de exporturile de armament. Dar odata cu ruperea Pactului de la Varsovia, economia tarii s-a prabusit iar somajul a crescut de la 0% la 20%!

Slovacia a fost salvata de noul val al industrializarii de la inceputul anilor 2000, ceea ce a atras numerosi investitori care au reconstruit Slovacia pe vechile fabrici care produceau armament. O tara mica, daca vrea sa se dezvolte, trebuie sa se concentreze pe productia de bunuri care au o calitate la un standard ridicat si la un pret acceptabil. Industria auto este unul din acele sectoarele asupra carora slovacii  s-au concentrat.

In acest fel, Slovacia a reusit sa exporte bunuri auto atat in Uniunea Europeana, cat si in Rusia si China.

Dar ceea ce este particular pentru industria auto este faptul ca o masina este un produs complex si, spre deosebire de vremea lui Henry Ford, acum, componentele sunt dezvoltate de zeci de mii de distribuitori. Motorul, geamurile, rotile, sistemul de navigare, toate sunt facute nu intr-o singura fabrica, ci in zeci!

Aceste componente sunt de multe ori importate insa, nu mai este si cazul Slovaciei intrucat, daca la inceputul anilor ’90 componentele unei masini erau 90% importate, acum, acest procent a scazut la 60%. Asta inseamna ca pe masura ce importurile scad, pentru Slovacia este situatia ideala, intrucat numarul locurilor de munca in acest sector cresc.

Nu este insa cazul, intrucat, companiile auto mentionate si-au deschis in Slovacia doar fabrici de asamblare, tinandu-si “acasa” cele mai importante activitati ce presupun conceptul unui automobil, precum designul, serviciile financiare sau research-ul pentru noi tehnologii.

Astfel ca Slovacia este descoperita in fata unor tari ca Romania, Ucraina sau Bulgaria, acolo unde forta de munca este mult mai ieftina si, in viitor, mai ales daca nu sunt semne de speranta pentru insanatosirea situatiei economice, marile corporatii precum Wolkswagen sau Kia ar fi tentate sa isi mute fabricile pe teritoriile acestor tari.

Conform Eurostat, rata somajului in Slovacia in luna iunie era de 14,5%, in crestere cu 0,5% fata de aceeasi perioada din 2012 iar somajul in randul tinerilor ajunsese la 36,1%, in crestere cu 3,4% fata de iunie 2012. Datoria guvernamentala a ajuns in primul trimestru al anului 2013 la 54,9%, in crestere cu 8,5% fata de 2012.

 

Surse: presseurope.eu, eurostat

Related News

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


UA-42426876-1