VIDEO Grecia: „Revoluţia nu va fi televizată”

Decizia Atenei de a închide televiziunea şi radioul publice a stârnit o nouă rundă de greve, iar jurnaliştii sfidează decizia şi continuă să transmită pe internet şi pe un post privat local închiriat de la partidul comunist.

Atena a fost astăzi blocată de manifestaţii de stradă, după ce guvernananţii anunţaseră cu o zi înainte decizia de a închide posturile publice de televiziune şi de radio, în tentativa de a economisi bani la buget.

Într-o demonstraţie de forţă fără precedent la adresa sindicatelor, guvernul elen a anunţat marţi seară decizia de a închide „pentru reorganizare” societatea elenă de radio-televiziune, ERT, punând-o imediat în aplicare.
Imediat, jurnaliştii din serviciul public şi principalele două sindicate din Grecia au anunţat greve pentru ziua de miercuri. De asemenea, au fost organizate proteste la mai multe ambasade străine din Atena.

Guvernul a revenit ieri asupra informaţiilor transmise şi a anunţat că a elaborat un proiect de restructurare a posturilor, reorganizare ce va viza „radioul, televiziunea şi internetul”, care ar urma să reia emisia după concedieri şi tăieri de costuri.

Deşi se aflau într-o grevă de 24 de ore, jurnaliştii au decis să sfideze decizia guvernanţilor, iar miercuri au continuat să difuzeze materialele de presă pe internet şi pe un canal privat local, închiriat de la partidul comunist – KKE. În sediul televiziunii publice au apărut afişe pe care scrie „Revoluţia nu va fi televizată”.

„Am închis o structură cu o reputaţie proastă şi care a fost concepută într-un mod eronat”, a declarat purtătorul de cuvânt al guvernului grec, Simos Kedikoglou, care a prezentat proiectul de restructurare doar în faţa corespondenţilor presei internaţionale.
Înfiinţată în anii `50, ERT are aproape 2.700 de angajaţi, dintre care aproximativ 700 sunt jurnalişti.
Coaliţia de guvernare, ruptă din cauza deciziei
Decizia ameninţă să ducă la ruperea coaliţiei aflate la guvernare şi conduse de premierul conservator Antonis Samaras. Două dintre partidele de coaliţie au anunţat că nu vor vota această măsură când decretul va fi prezentat Parlamentului pentru validare.
„Nu suntem deloc de acord cu decizia şi gestionarea de către Guvern a acestui caz”, au arătat socialiştii din  partidul Pasok, în timp ce social-democraţii din Dimar au subliniat că se opun ferm închiderii ERT. Liderul Opoziţiei, Alexis Tsipras, a calificat decizia drept „o lovitură de stat”.
„Un atac la democraţie”
Decizia a stârnit reacţii dure la nivel internaţional. Comisia Europeană a anunţat că a luat act de situaţie şi a subliniat faptul că decizia a fost luată „total independent”. Aceasta, după ce societatea civilă greacă şi presa internaţională au pus hotărârea pe seama presiunilor exercitate de creditorii externi asupra statului supraîndatorat.
Executivul UE a insistat însă în acelaşi timp asupra „locului esenţial pe care îl ocupă un serviciu audiovizual public într-o democraţie europeană”.
Totodată, breasla a strâns rândurile şi a denunţat decizia în cei mai duri termeni. „Deşi înţelegem nevoia de tăieri bugetare, posturile publice devin mai importante ca niciodată când vremurile sunt grele la nivel naţional”, au arătat directorii Uniunii Europene a Societăţilor de Radiodifuziune.
„Este un atac la adresa democraţiei”, a transmis Uniunea Naţională a Jurnaliştilor din Marea Britanie. Mai multe sindicate au anunţat că vor continua şi joi grevele generale.

Related News

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


UA-42426876-1