fbpx
europolitics
Stiri

Trecutul și viitorul NATO din perspectiva experților în securitate: cât de solidă mai este alianța nord-atlantică

Săptămânile și zilele premergătoare Summit-ului de la Londra au indicat mai degrabă instabilitate în cadrul organizației nord-atlantice decât un moment de celebrare. NATO se află într-un moment de răscruce pe măsură ce diviziunile interne se intensifică la un nivel fără precedent în istoria alianței.

NATO „are niște probleme din punct de vedere politic, dar din punct de vedere militar este mai mult sau mai puțin în regulă”, a declarat un fost secretar general. 

EURACTIV.com a solicitat părților interesate din UE și NATO să evalueze provocările viitoare și viitorul Alianței.

Federica Mogherini, Înaltul Reprezentant al UE pentru Afaceri Externe și Politica de Securitate:

  • Uniunea Europeană și NATO sunt parteneri esențiali în securitate și apărare. Deși NATO rămâne pilonul apărării colective a Europei, Uniunea Europeană are câteva instrumente unice de securitate și apărare pe care le putem dezvolta și folosi, de asemenea, în serviciul Alianței. 
  • În calitate de europeni, ne-am dat seama că trebuie să ne asumăm mai multă responsabilitate în domeniul apărării, precum și ca modalitate de consolidare a NATO. Am făcut mai multe în ultimii ani decât în ​​deceniile anterioare.
  • În paralel, am consolidat și cooperarea dintre UE și NATO, așa cum nu s-a mai făcut până acum. 
  • Declarațiile comune de la Varșovia și Bruxelles și setul comun de 74 de acțiuni concrete de implementare care au urmat nu numai că au revigorat parteneriatul nostru: au schimbat într-un mod autentic jocul. 
  • Relația noastră se schimbă într-adevăr și cred că acest lucru este ireversibil. O Uniune Europeană mai puternică determină rezistența NATO, iar consolidarea NATO face Europa un loc mai sigur.
Imagini pentru Jorge Domecq

Jorge Domecq, director executiv al Agenției Europene de Apărare:

  • Toate eforturile care vizează consolidarea apărării europene, în care este inclusă și activitatea Agenției Europene de Apărare prin care sprijină statele membre în îmbunătățirea capacităților lor de apărare prin cooperare, se bazează pe înțelegerea comună, incontestabilă și de nezdruncinat că NATO este și rămâne piatra de temelie a apărării colective a Europei. 
  • Obiectivul comun al cooperării dintre UE și NATO este de a asigura securitatea membrilor lor și de a consolida legătura transatlantică. Ambele joacă astfel roluri complementare în asigurarea unui spațiu european protejat. 
  • Complementaritatea este, de asemenea, ceea ce a modelat relația de cooperare informală, dar structurată a Agenției Europene de Apărare cu NATO. Dezvoltând o politică de apărare europeană mult mai interoperabilă și mai eficientă, în complementaritate cu NATO, nu numai că vom crește capacitatea UE de a acționa autonom atunci când este nevoie, dar vom consolida contribuția Europei la NATO. O Uniune Europeană mai puternică consolidează, de asemenea, și Organizația Tratatului Atlanticului de Nord.
Imagini pentru Camille Grand

Camille Grand, secretar general adjunct al NATO pentru Investițiile în Apărare:

  • De 70 de ani, NATO s-a adaptat continuu și cu succes la noile provocări de securitate. Astăzi, NATO se confruntă cu cea mai imprevizibilă situație de securitate din ultimii ani: destabilizarea anumitor zone ale Europei de către Rusia, alimentarea terorismului prin instabilitate de-a lungul flancului sudic al Alianței, amenințările cibernetice și hibride. Din 2014, ne-am asumat o transformare ambițioasă, transformându-ne în „NATO 3.0”.
  • Deciziile luate de Aliați din 2014 ne-au adus pe o direcție bună pentru a atinge aceste obiective solicitante. De asemenea, aceștia abordează problema critică a distribuirii sarcinilor, cu o sumă suplimentară de 100 de miliarde investite în apărare pentru perioada 2016-2020. 
  • Pentru a păstra o politică de descurajare a adversarilor și o poziție de apărare robustă, NATO se bazează pe capacitatea sa de a reacționa în continuare, de a se adapta, de a moderniza, de a reflecta interesele comune ale aliaților și de a colabora cu partenerii săi, inclusiv cu Uniunea Europeană.
Imagini pentru Anders Fogh Rasmussen

Anders Fogh Rasmussen, fost secretar general al NATO (2009-2014):

  • „Alianța transatlantică are încă nevoie de NATO. Aliații Statelor Unite sunt cel mai mare avantaj competitiv la nivel mondial și Europa nu poate reproduce puterea NATO. Într-o lume din ce în ce mai periculoasă, nu putem acíona pe cont propriu.
  • Cu toate acestea, asigurarea succesului summit-ului de la Londra nu va fi o sarcină ușoară. Președintele Trump ar putea să se concentreze asupra cheltuielilor militare sau asupra altor politici perturbatoare așa cum a procedat, anul trecut, la Bruxelles. 
  • Emmanuel  Macron și-ar putea reitera îndoielile cu privire la certitudinea Articolului 5, proiectând un scenariu care să-l satisfacă cu privire la viitorul Alianței sau președintele Turciei Recep Tayyip Erdogan ar putea continua să testeze unitatea NATO.
  • Din punct de vedere al capacităților militare, NATO este mai puternică decât a fost vreodată de la încheierea Războiului Rece. Cheltuielile pentru apărare în Europa au crescut de la an la an începând cu 2015. Cu toate acestea, NATO este și o organizație politică și îngrijorările unora dintre președinții statelor membre principale subminează Alianța. 
  • Cred că summit-ul de la Londra va trebui să conțină niște discuții solide, dar rezultatul final ar trebui să fie o mesajul clar că relația de colaborare pentru păstrarea siguranței depășește toate celelalte dispute asupra politicilor pe care le-am putea avea.
Imagini pentru nathalie loiseau

Europarlamentarul Nathalie Louiseau (Renew Europe), președintele Subcomitetului pentru Securitate și Apărare al Parlamentului European (SEDE)

  • NATO are 70 de ani. Contribuția sa pentru păstrarea siguranței de ambele părți ale Atlanticului nu poate fi măsurată. A venit timpul să ne adunăm și să vorbim despre strategie: care sunt amenințările noastre comune într-o lume aflată în plin proces de schimbare? Cum le abordăm împreună cu solidaritate și respect? 
  • Un lucru este sigur: Europa trebuie să se transforme într-o putere geopolitică, atât în ​​beneficiul NATO cât și pentru a răspunde propriilor sale priorități. Nu există apărare europeană fără NATO. Dar NATO va rămâne credibilă doar prin angajamente militare europene mai puternice și durabile.

Europarlamentarul Anna Fotyga (ECR), purtătorul de cuvânt pentru Afaceri Externe, fost ministru polonez de externe:

  • NATO este cea mai de succes alianță din istoria modernă și nu numai că se ajustează pentru a se adapta la provocările emergente, dar dezvoltă cu succes o întreagă Europă, liberă și pașnică prin politica sa de extindere, ceea ce o face un garant eficient al securității, ajutând la stabilizare și modernizare, în avansarea condițiilor de prosperitate pentru sutele de milioane de oameni care trăiesc sub umbrela NATO.
  • Statele Unite nu „ne întorc spatele”, de fapt își dublează efortul pentru a ne sprijini întrucât în prezent avem 70.000 de soldați americani pe pământul nostru. Doar în regiunea mea, Europa Centrală și de Est, simțim această prezență și ne face să ne simțim mai în siguranță. Cuvintele lui Macron sunt contrare faptelor de pe teren.
  • Nu este prima dată când Franța a judecat greșit valoarea păstrării alianței transatlantice. Repetarea aceleiași greșeli ar submina sever securitatea euro-atlantică într-un moment în care unitatea este necesară mai mult decât oricând. 
  • Din păcate, a solicita un dialog mai apropiat cu Rusia și a pretinde că Putin guvernează un stat democratic normal, este o altă „eroare strategică” pe care Parisul o face ”

Michał Baranowski, director al Fondului German Marshall, biroul din Varșovia:

  • Din Germania până în Polonia și până la Bruxelles, vocile esențiale au reafirmat centralitatea NATO și au criticat reacția lui Macron ca fiind nu numai perturbatoare, ci și dăunătoare. Dezbaterea productivă pe care a declanșat-o interviul lui Macron pentru The Economist este despre responsabilitatea pe care europenii ar trebui să și-o asume față de propria apărare. 
  • Consensul emergent dintre Varșovia, Berlin și Paris este că Europa ar trebui să facă mai mult, că are nevoie de capacități mai mari și de abilitatea de a acționa. Totuși, unii europeni nu pot ajunge la un acord privind rolul pe care Statele Unite vor fi dispuse și capabile să și-l asume în ceea ce privește siguranța Europei, dată fiind ascensiunea competitorului său strategic, Asia.  
  • Franța, sub președinția lui Macron, pare să transmită că Statele Unite sunt deja un aliat nesigur și, prin urmare, este timpul ca Europa să meargă în direcția autonomiei strategice. 
  • Acestui calcul pare să-i lipsească elementul de verosimilitate și anume că înlocuirea capacităților militare americane ar costa doar în Europa 350 de miliarde de euro. 
  • Acest lucru intensifică relația dintre Germania și Polonia, întrucât pentru ele NATO se află în centrul securității europene, chiar dacă nu sunt oarecum de acord cu traiectoria pe termen lung a Statelor Unite ca putere europeană. Dar un aspect asupra căruia toate cele trei țări sunt de acord este că Europa are nevoie de capacități militare mai bune.

Eurodeputatul Kris Peeters (PPE), președinte al delegației pentru relațiile Parlamentului European cu Adunarea Parlamentară a NATO:

  • Declarația președintelui francez despre moartea cerebrală a fost, pentru mulți, un pas prea mare. Cu toate acestea, a fost un apel de trezire pentru a ne concentra asupra construirii unei Europe puternice și suverane. UE ar trebui să-și extindă capacitățile militare și să își accelereze integrarea. Cu toate acestea, alianța NATO între UE și NATO și-a dovedit eficiența în multe operațiuni militare.
  • Principala provocare pentru membrii europeni ai NATO este modul în care își vor organiza apărarea europeană. Declarația lui Macron a venit la timp. Întrebarea din anii următori nu va fi dacă europenii vor face mai mult, ci pe baza căror direcții vor acționa – dacă aceasta va fi calea federalistă cu o apărare complet integrată într-un cadru european, concretizată în inițiativa PESCO, opțiunea Atlanticului, care consideră NATO drept singurul loc al inițiativelor europene de apărare sau o abordare mai interguvernamentală care ocolește structurile colective pentru a lucra în coaliții ad-hoc, cum ar Inițiativa Europeană de Intervenție.
  • Presupun că rezultatul va cuprinde cele mai bune dintre punctele de vedere diferite, care este o apărare integrată, care poate răspunde rapid și autonom, dar poate colabora sub umbrela NATO dacă este nevoie.

Related posts

Criticile lui Emmanuel Macron la adresa NATO și a Statelor Unite determină o nouă abordare cu privire la capacitățile de apărare ale Uniunii Europene

Adelina Miron

Franța îndeamnă Germania să urmeze exemplul stimulentelor sale bugetare

Adelina Miron

BMW, Daimler, Audi și Volkswagen au stabilit standardele timp de un secol. Acum, și-au dat seama că au rămas în urmă

Adelina Miron

Cum va funcționa noul fond anti-șoc al zonei euro și de ce nu se poate vorbi, încă, despre un buget comun al statelor care folosesc moneda unică

Adelina Miron

Planul premierului Kyriakos Mitsotakis de propulsare a Greciei către prosperitate

Adelina Miron

Cele mai tăcute alegeri prezidențiale: nicio dezbatere, nicio temă de campanie. Momentele marcante ale alegerilor post-decembriste

Europolitics.ro

Leave a Comment