fbpx
europolitics
Stiri

În plin război comercial, Donald Trump a blocat activitatea Organizației Mondiale a Comerțului. Care sunt viitoarele scenarii

Președintele Statelor Unite, Donald Trump, acuză instanța de o abordare prea blândă față de China și a blocat numirea judecătorilor în organul de apel al Organizației Mondiale a Comerțului, cel mai înalt organism de soluționare a litigiilor comerciale. Începând cu 11 decembrie, la OMC mai este un singur judecător apt să judece spețe și acest lucru nu este suficient pentru a conduce instanța, relatează POLITICO Europe

Potrivit ambasadorului UE la OMC, João Aguiar Machado: „Miza este chiar ideea unui sistem comercial multilateral bazat pe reguli.”

Fără o instanță supremă, lumea va face un pas uriaș înapoi în ceea ce privește soluționarea litigiilor comerciale. Țările care doresc să-și rezolve disputele comerciale pot totuși să ceară o hotărâre a OMC, însă câștigătorul nu va putea să pună în executare hotărârea. Disputele comerciale internaționale ar putea să nu ajungă niciodată la o soluție și ar putea degenera în războaie tarifare.

“Mecanismul de soluționare a litigiilor este bijuteria coroanei OMC”, a declarat Peter Van den Bossche, directorul Institutului Comerțului Mondial din Berna și fost președinte al organului de apel. “Lipsa unui organism funcțional de apel subminează întregul mecanism de soluționare deoarece atâta timp cât nu sunt soluționate contestațiile, rapoartele grupului nu vor deveni obligatorii din punct de vedere legal. Regula junglei, legea celor mai puternici va predomina în relațiile comerciale internaționale și asta va dăuna tuturor”.

Loialitățile divizate ale Europei

În cadrul UE, țările sunt împărțite în ceea ce privește răspunsul lor. În timp ce unii doresc să înainteze un nou mecanism fără America, alții nu doresc să renunțe la aliatul lor natural, Statele Unite, mai ales dacă asta înseamnă apropierea de Rusia și China.

La Bruxelles, Lituania a condus un grup de țări din UE care sunt îngrijorate de ideea unui regim paralel. Albinas Zananavičius, viceministrul afacerilor externe al Lituaniei, a declarat că are „serioase îndoieli” cu privire la un sistem plurilateral care să includă Rusia și China, dar nu și Statele Unite. Preocuparea principală pentru Washington este că OMC a fost prea îngăduitor cu Beijingul.

Potrivit ambasadorului Statelor Unite în cadrul OMC, Dennis Shea, Statele Unite au făcut „eforturi extraordinare în ultimul an pentru a-și explica îngrijorările cu privire la încălcarea continuă a regulilor de către organismul de apel”. “Unii membri s-au atașat acestor preocupări și suntem recunoscători pentru asta. Dar mulți alții au negat pur și simplu că există probleme.

De acum încolo, Shea a spus că rezolvarea litigiilor va depinde de disponibilitatea națiunilor aflate în centrul disputei „de a se înțelege între ele pentru a stabili o cale de urmat adecvată, așa cum alții au făcut deja”.

Nemulțumirea Statelor Unite față de procesul de apel al OMC s-a accentuat numai după ce China s-a alăturat organizației în 2001. Alte țări sunt la fel de afectate de faptul că state precum China fac apel la un statut de „dezvoltare” care le asigură anumite tratamente preferențiale privind comerțul.

Și nu doar sistemul de litigii are nevoie de o transformare. În ultimele decenii, disputele comerciale au devenit mai complexe. Distribuirea responsabilităților pentru combaterea schimbărilor climatice, securitatea cibernetică, rolul giganților tehnologici și ascensiunea capitalismului de stat sunt toate supuse regulilor comerciale internaționale.

Dar capacitatea decizională a grupului comercial mondial depinde de un consens între 164 de țări cu interese economice foarte diferite. În mare parte, elaborarea de noi reguli a eșuat încă de la lansarea sa, în 1995. Negocierile de la Doha din 2001 au fost încheiate definitiv în 2015.

Uniunea Europeană negociază cu mai multe țări pentru a constitui o instanță interimară de soluționare a litigiilor în cadrul OMC, fără Statele Unite.

“Până acum, nu a existat prea mult entuziasm pentru această alternativă”, a spus Van den Bossche. “Dar anumiți membri ai OMC par să fie încă într-o stare de negare. Pentru unii, săptămâna aceasta va fi momentul unei conștientizări dificile. S-ar putea să fie dispuși să vorbească acum despre o alternativă temporară.”

Comisia Europeană este hotărâtă să facă „tot ce este necesar” pentru a salva actualul sistem și a menține SUA în OMC, a spus săptămâna trecută Sabine Weyand, directorul general pentru comerț al UE, Parlamentului European. „Nu renunțăm la SUA ca membru al OMC și nu renunțăm la organul de apel”, a adăugat aceasta.

Restaurarea organismului de apel este piatra de temelie a strategiei Comisiei, a spus Weyand. În același timp, UE elaborează mijloace pentru a putea impune măsuri punitive unilaterale împotriva Statelor Unite pentru a oferi un cadru legal luptelor tarifare, în timp ce instanța OMC este inactivă.

Această strategie ridică întrebări din partea țărilor UE și ale deputaților. “Comisia vrea să salveze organul de apel și, în același timp, să țină Statele Unite aproape”, a declarat Kathleen Van Brempt, europarlamentar pentru grupul Socialiștilor și Democraților de centru-stânga. „Am ajuns într-un punct în care trebuie să alegem unul dintre aceste două obiective. Nu le putem face pe amândouă. Europa nu ar trebui să se teamă să își demonstreze puterea în fața Statelor Unite.”

Pe de altă parte, grupul de țări din UE care nu dorește să înstrăineze SUA se teme că o instanță paralelă ar putea să reziste mai mult decât mandatul lui Donald Trump. 

Dacă aceste țări blochează crearea unui sistem de arbitraj paralel, OMC ar putea risca să se confrunte cu un scenariu similar cu cel al Ligii Națiunilor, precursorul ONU care a luptat pentru a face față crizelor geopolitice din anii 1920 -1930.

“Vor fi două teste pentru a evalua efectul crizei organismului de apel”, a spus Peter Ungphakorn, un expert în comerț din Geneva. „Se vor abține țările din a se angaja în  noi dispute sau chiar apeluri? Activitatea normală a OMC se va șubrezii? Marea majoritate a problemelor comerciale sunt soluționate prin conversații în cadrul organismelor obișnuite și facilitează comerțul mondial. Statele Unite folosesc acest lucru la fel de mult ca oricine altcineva. Atâta timp cât țările consideră că este util, OMC va exista.”

Această muncă va continua chiar și atunci când mecanismul de soluționare a litigiilor este șubred.

Prin urmare, unele voci din Bruxelles și Geneva avertizează să nu se renunțe la ceva ce este benefic în încercarea de a elimina ceea ce este rău și susțin că ar trebui să aștepte până în noiembrie 2020 și să spere la un nou președinte în Washington. Un democrat ar putea exprima aceleași preocupări față de OMC ca și administrația actuală a Statelor Unite, dar probabil ar fi mai dispus să lucreze pentru găsirea unei soluții.

Până atunci, susțin ei, tot ce ar trebui să facă UE este să limiteze daunele. Și să se pregătească pentru legea junglei.

Related posts

Emmanuel Macron vrea să se impună liderul Uniunii Europene cu prețul ostilității partenerilor europeni

Adelina Miron

Cum l-au manipulat Viktor Orban și Vladimir Putin pe Donald Trump ca să aibă o atitudine ostilă față de Ucraina

Adelina Miron

Boris Johnson provoacă opoziția a treia oară să declanșeze alegerile

Adelina Miron

Klaus Iohannis proiect de ţară: cum poate fi România un hub energetic regional

Vlad Epurescu

Macron are ambițiile ascensiunii către un rol global. Cum vrea Franța să sfideze jocul american și să preia poziția fruntașă în diplomație

Adelina Miron

‘’Moartea cerebrală’’ a NATO a trimis Europa ‘’pe marginea unei prăpastii’’, avertizează președintele francez Emmanuel Macron

Adelina Miron

Leave a Comment