fbpx trusted online casino malaysia
europolitics
Stiri

De ce succesul economic al Poloniei nu este unul durabil iar măsurile economice luate seamănă cu cele din România

De când a câștigat în 2015 guvernarea, partidul Lege și Justiție (PiS) din Polonia a capturat instituțiile statului, a atacat independența instanțelor și a încălcat normele de bază ale procesului legislativ, potrivit Politico.

În ciuda acestor mișcări controversate, guvernul s-a bucurat de un nivel ridicat de susținere în rândul alegătorilor polonezi. În mare parte, asta se datorează faptului că economia poloneză este încă surprinzător de puternică.

Această performanță puternică i-a permis PiS să afirme că ține țara pe drumul cel bun, chiar dacă nerespectarea statului de drept i-a speriat pe potențialii investitori care consideră că măsurile menite să stimuleze sprijinul popular în rândul alegătorilor săi amenință să submineze economia.

În realitate, situația Poloniei este rezultatul șocurilor externe pozitive. Și, dacă partidul de guvernământ nu va impune reforme serioase, următorul declin ar putea dăuna grav viitorului țării.

Între 2016 și 2018, creșterea PIB-ului a accelerat la 4.3%, ocuparea forței de muncă a făcut un salt de 2.5%, iar șomajul a scăzut la un nivel minim de 3.9%. Inflația, chiar dacâ a crescut, rămâne sub 2.5%.

Polonezii au înregistrat o creștere a veniturilor, au sporit ocuparea forței de muncă și salariile și au crescut veniturile în sistemul de pensii. Între timp, deficitul fiscal al țării a scăzut la 0.4% în 2018, de la 2.7% din PIB în 2015, iar datoria publică a scăzut la 48.9% de la 51.3%.

Afluxul mare de lucrători ucraineni – în urma campaniei de agresiune a Rusiei împotriva Ucrainei în 2014 – a adăugat, de asemenea, cel puțin 0.5 puncte procentuale creșterii anuale a PIB-ului între 2015 și 2018.

Dar, norocul Poloniei este în mare parte rezultatul unor factori externi. Creșterea rapidă a PIB a Poloniei, de exemplu, s-a datorat creșterii ciclice din alte țări ale UE, care a atins apogeul în 2017.

Deoarece Continentul înregistrează o încetinire gravă, Polonia nu va fi imună la efectele sale. Iar pentru integrarea unui număr semnificativ de lucrători din Ucraina, ceea ce este puțin probabil, stagnarea este cea mai optimistă proiecție pentru cifrele de ocupare ale Poloniei.

Partidul Lege și Justiție se adaugă la această incertitudine. În loc să se bazeze pe succesele guvernului anterior și să pregătească țara pentru o criză, urmărește politici scurte pe care nu și le poate permite, care vor împiedica creșterea pe termen lung.

Proiectul emblematic al guvernului, cunoscut sub numele de 500+ este un astfel de caz. Măsura, care a fost introdusă în 2016, scutește familiile cu copii cu o subvenție lunară de 500 de zloti per copil (aproximativ 115 €) de impozitul pe venit. La început, aceasta a acoperit puțin peste jumătate dintre copii (în jur de 3,6 milioane de copii) la un cost anual de 1.3% din PIB. În mai, partidul Lege și Justiție l-a extins pentru toți copiii, ridicând costurile la 1.7% din PIB în 2020.

Măsura, după cum au avertizat experții înainte de a fi introdusă, este ineficientă și este o pierdere de resurse. Nu își atinge obiectivul declarat – de a stimula cuplurile tinere să aibă mai mulți copii – și să încurajeze femeile să se retragă de pe piața muncii.

Legea și statul de drept

Atacurile partidului de guvernământ asupra statului de drept aduc prejudicii majore prosperității pe termen lung a Poloniei.

Întreprinderile și investitorii au confirmat faptul că desfășurarea afacerilor în Polonia are riscuri politice. În timp ce investițiile private s-au accelerat în alte țări – inclusiv Cehia, unde a crescut cu 5.1% și Danemarca, care a înregistrat un salt de 7% –  în Polonia au scăzut cu 0.2 % între 2016 și 2019. Anterior – între 2013 și 2015 – a crescut cu 5.6 %.

Parte a  problemei este campania guvernului de naționalizare și restricționare a libertății economice.

Guvernul polonez a cumpărat companii anterior privatizate, în mare parte din energie și servicii bancare, într-un ritm alarmant. Ponderea activelor bancare controlate de băncile de stat a crescut la peste 40% – cifră depășită în Europa doar în Belarus, Rusia și Slovenia. Acesta este un risc major pentru stabilitatea și creșterea economiei, deoarece aceste bănci vor fi sensibile la presiuni politice și ar putea acumula un număr mare de credite neperformante.

De asemenea, partidul de guvernământ a restrâns libertatea economică prin interzicerea întreprinderilor de a funcționa duminica, prin introducerea unor reglementări fiscale mai complicate și a interzis vânzarea de terenuri agricole. În sectorul de stat, managerii au fost îndepărtați și înlocuiți de loialii partidului la un nivel nemaiîntâlnit în Polonia după 1989.

Mișcarea guvernului de a inversa creșterea vârstei de pensionare este o altă acțiune greșită. În conformitate cu măsurile înaintate de guvernul anterior, vârsta de pensionare a femeilor trebuia să crească de la 60 în 2013 la 67 în 2040, în timp ce vârsta de pensionare a bărbaților ar trece de la 65 la 67 de ani. Noua politică a guvernului înseamnă că vor exista mai puține persoane în forța de muncă în timp ce mai multe persoane beneficiază de pensii, finanțate – în sistemul Poloniei – de un număr mic de lucrători.

Derută

Explicarea situației este că, în cazul unui eventual declin economic la nivel european, Polonia va fi mai puțin dotată pentru a face față. Pentru a evita o încetinire majoră și a ține pasul cu Europa de Vest, Polonia are nevoie urgentă să implementeze un pachet de reforme care să o repună pe calea cea bună.

Pe termen lung, rata creșterii Poloniei va depinde de ocuparea forței de muncă și de productivitatea muncii – ambele depind de guvernul care instituie politici solide.

Populația în vârstă activă a Poloniei va scădea cu 0.8% anual între 2014 și 2040 – 0.3%, un argument fiind și decizia Partidului Lege și Justiției de a reduce vârsta de pensionare. Dacă investițiile private, care sunt esențiale pentru inovație, continuă să scadă, productivitatea muncii ar putea suferi și mai mult.

Pentru a transforma lucrurile, Polonia trebuie să restabilească statul de drept, să privatizeze sectorul extins al statului și să anuleze monopolurile guvernamentale, să îmbunătățească climatul pentru investiții străine directe și să se angajeze în reforme fiscale, inclusiv – cel mai important – creșterea vârstei de pensionare.

Dacă Polonia nu își va schimba cursul în curând, creșterea economică masivă la care a asistat după 1989 – una dintre cele mai mari realizări ale țării – va fi de domeniul trecutului.

Related posts

De ce politica dictată de Donald Trump – America First – este o amenințare pentru Europa și Asia

Adelina Miron

Turcia continuă să blocheze planul NATO de apărare a zonei estice

Adelina Miron

Planul premierului Kyriakos Mitsotakis de propulsare a Greciei către prosperitate

Adelina Miron

De ce se adâncește falia dintre Europa de Est și Europa de Vest

Europolitics.ro

Ajutorul juridic dat de fiul lui Joe Biden pentru Gabriel Popoviciu ridică mari semne de întrebare

Adelina Miron

Poate Grecia să își redreseze economia? Ce spune FMI

Adelina Miron

Leave a Comment

trusted online casino malaysia