fbpx
europolitics
Stiri

Cum a reușit partidul lui Jarosław Kaczyńsk să transforme internetul într-o armă puternică de campanie electorală

Jarosław Kaczyński (70 de ani), liderul partidului de guvernământ din Polonia și cel mai puternic om politic, nu are cont de social media. Susținătorii partidului său naționalist Lege și Justiție (PiS) se încadrează mai mult în categoria spectatorilor TV decât a utilizatorilor de Instagram sau rețele sociale, relatează POLITICO.

Cu toate acestea, cu mai puțin de 4 zile înainte de alegerile din 13 octombrie, partidele de opoziție din Polonia nu au reușit să țină pasul cu campania online a partidului de guvernământ, spun criticii.

Partidele de opoziție – inclusiv cea mai mare coaliție civică – par să fi învățat puțin din înfrângerea suferită în 2015, atunci când campania online a PiS a propulsat partidului naționalist de atunci la putere. 

„Din păcate, PiS este singurul partid modern din Polonia”, a declarat pentru POLITICO un oficial apropiat al partidelor de opoziție.

Succesul pe internet al PiS este în mare parte datorat lui Paweł Szefernaker, acum un înalt funcționar la Ministerul de Interne, care era destul de tânăr când conducerea partidului l-a numit la conducerea operațiunilor sale online, în 2015.

„În 2015, politicienii s-au bazat pe formele tradiționale de contact cu alegătorii lor, cum ar fi videoclipurile și panourile publicitare”, a spus Szefernaker. „Nu au apreciat cu adevărat rolul pe care internetul l-ar putea juca în campanie.”

Szefernaker i-a convins pe strategii de campanie ai PiS să-l trimită pe candidatul la președinție Andrzej Duda pe o pârtie de schi purtând o cameră GoPro. De asemenea, a filmat un videoclip umoristic în care a citit postări acide de pe Twitter despre el însuși, în stilul președintelui american Barack Obama.

Eforturile digitale au primit atenție și au continuat, astfel, după alegeri. După victoria șocantă a PiS, Andrzej  Duda a devenit primul șef de stat care a transmis o sesiune de întrebări și răspunsuri pe Facebook Live. PiS a fost, de asemenea, primul partid prezent pe Twitter în Polonia, invadând „enorm” platforma în 2015, a declarat Anna Mierzyńska, consultant polonez de marketing online.

Îndemânare digitală

Radosław Fogiel, cel care supraveghează strategia online a partidului din 2019, a spus că PiS nu s-a bucurat de același succes în acest an, dar a schimbat tactica în consecință.

În iulie, cu câteva ore înainte cacei din Coaliția Civică să își anunțe public politicile publice, PiS a pus la punct un site fals numit Forumprogramoweko.pl, păcălind alegătorii și motoarele de căutare care căutau informații despre politicile publice reale ale partidului. Un click pe aspecte precum „educația” sau „politica externă” i-a condus pe alegători nu la declarațiile de campanie ale Coaliției Civice, ci la rezultate despre gafe comise de politicienii partidului.

Site-ul rămâne activ.

Radoslaw Fogiel este conștient de faptul că baza PiS de alegători mai în vârstă și mai conservatori nu interacționează cu politica digitală și că opoziția lucrează pentru a elimina decalajul digital.

„Uneori glumim în echipă că, dacă Jarosław Kaczyński ar crea un cont de Twitter, acesta ar fi cel mai important eveniment din politica poloneză din 1989”, a spus el. „Dar concurenții noștri și-au făcut temele.”

Analiștii sunt de acord că opoziția se apropia de progresele online ale partidului de guvernământ în unele zone, dar prea lent.

„PiS înregistrează încă cele mai mari progrese”, a spus Joanna Sawicka, analistă la think tank-ul Polityka Insight – ,,Dar cel puțin au început să facă ceva.’’

„Hashtag-urile Coaliției Civice obțin rezultate cantitative bune, dar nu au ieșit cu adevărat din bula lor” de bază electorală a partidului, a spus Mierzyńska. „Campania lor are conținut, dar nu se traduce prin rezultate electorale.”

Sawicka consideră că modul de conducere al PiS a câștigat până acum bătălia organizațională prin acordarea de poziții cheie strategilor mai tineri precum Szefernaker și Fogiel. 

Coaliția Civică cheltuiește mai mulți bani pentru publicitate digitală decât oricare alt partid – mai mult de 68.000 de zloti (15.800 de euro) sau de patru ori mai mult decât cei 17.000 de zloti ai PiS, în prima săptămână a lunii septembrie, conform datelor Facebook, însă PiS este cel care a avut până acum cel mai mult succes în transformarea banilor în voturi, nu doar click-uri.

“PiS își câștigă mulți dintre suporterii online”, a spus Mierzyńska. „Politicienii săi petrec mult timp construind relații pe internet.”

57 % dintre polonezi consideră că PiS derulează cea mai bună campanie electorală, potrivit unui sondaj realizat de IBRIS, o firmă din Varșovia care se ocupă cu efectuarea sondajelor. Doar 4,8 % au preferat campania Coaliției Civice.

Trucuri murdare sau doar trucuri?

Deși majoritatea observatorilor sunt de acord că PiS a orchestrat o strategie online mai inteligentă, acuzațiile de înșelăciune – și poate încălcarea condițiilor de utilizare a platformelor online – au venit din ambele părți.

O analiză din 2017 realizată de Proiectul de Cercetare Numerică a Universității Oxford a constatat că software-urile de tip bot ale extremei drepte erau de două ori mai active în rețelele de socializare poloneze decât cele de stânga în timpul votului din 2015. De asemenea, studiul a susținut că dreapta poloneză a utilizat conturi false de social media în 2015, supranumite „Szefernaker’s Eggs”.

Raportul a fost, însă, neconcludent cu privire la gradul de influență a manipulării digitale în 2015. „Există o mulțime de speculații cu privire la modul în care funcționează aceste tipuri de operațiuni”, a spus acesta. „În practică se știe relativ puțin despre aceste tehnici.”

În august, ministrul adjunct al Justiției, Łukasz Piebiak, și-a dat demisia după ce site-ul de știri polonez Onet a susținut că acesta a „aranjat și controlat” o campanie online împotriva judecătorilor care criticau o reformă judiciară susținută de PiS. Raportul a afirmat că Piebiak a contractat un troll pe internet, cunoscut doar ca „Emilia”, pentru a-l targeta pe unul dintre judecători, trimițând peste 2.000 de mesaje care conțin acuzații false și detalii personale.

Săptămâna trecută, revista de dreapta Sieci a acuzat Platforma Civică, principalul partid din Coaliția Civică, pentru gestionarea Sok z Buraka, o pagină de Facebook anti-PiS. Raportul menționează folosirea discursului de ură și atacuri personale împotriva guvernului, și un public de 800.000 de urmăritori. 

Szefernaker, vorbind din partea Guvernului, neagă faptul că PiS s-a angajat în manipulare digitală. “Nicio astfel de acțiune, legată de roboți și troli, nu a fost realizată de către PiS”. El a afirmat că pur și simplu nu a funcționat, așa că PiS nu a făcut-o. „Pe internet, acest tip de activitate nu este eficient”, deoarece „utilizatorii de internet pot simți imediat că este fals”, a spus el.

Alți critici pun la îndoială cât de importante sunt campaniile digitale în Polonia. Politica tradițională și subvențiile guvernamentale generoase sunt cele care determină voturile. „PiS oferă oamenilor impresia că nu au trăit niciodată mai bine”, a declarat Łukasz Mężyk, redactorul 300Polityka, un site de monitorizare zilnică de știri.

“Se simt în siguranță, nu există șomaj, au bani în plus”, a spus el. “Nu contează dacă folosești perfect Twitter sau Facebook.”

Related posts

Marea Britanie și UE intră în ultima săptămână de negocieri. Se poate ajunge la un acord?

Adelina Miron

Sfârșitul prieteniei germano-americane. Cele două țări renunță la alianța de durată, dar Trump nu este singurul motiv

Adelina Miron

De ce succesul economic al Poloniei nu este unul durabil iar măsurile economice luate seamănă cu cele din România

Adelina Miron

Ursula von der Leyen apără sintagma „stilul de viață european” și explică ce înseamnă

Europolitics.ro

După eșecul formării unui guvern, un nou partid de stânga din Spania speră să unească blocul socialist

Adelina Miron

Planul premierului Kyriakos Mitsotakis de propulsare a Greciei către prosperitate

Adelina Miron

Leave a Comment