fbpx
europolitics
Stiri

Ce portofoliu de comisar european i-ar reveni României în administrația Ursulei von der Leyen și care este condiția ca să îl primim

Viorica Dăncilă merge pe mâna Rovanei Plumb ca propunere din partea României pentru funcția de comisar european, în ciuda faptului că răspunsul noului președinte al Comisiei Europene nu este favorabil.

Guvernul României a propus-o, neoficial, pe Rovana Plumb pentru a fi comisarul european al României dar, până la desemnare, mai sunt de făcut câțiva pași procedurali importanți. Legea 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene prevede obligația Executivului de a informa Parlamentul privind nominalizarea României pentru postul de comisar european.

Ulterior, candidatul ar fi trebuit să fie audiat în comisiile reunite de Afaceri Europene ale Parlamentului iar Viorica Dăncilă ar fi trebuit să transmită și o scrisoare de notificare la Comisia Europeană cu privire la numele propus. Până acum, nu s-a ajuns la niciuna dintre aceste etape procedurale.

Ceea ce se știe este că, informal, premierul Viorica Dăncilă i-a propus la Bruxelles pe Rovana Plumb și pe Dan Nica, vizând portofoliile legate de mediu, energie și transporturi. Se pare că Ursula von der Leyen optează, în cazul României, pentru o femeie, iar Dan Nica a ieșit complet din schemă.

În ceea ce privește portofoliul pe care țara noastră l-ar primi, Ursula von der Leyen i-ar fi transmis premierului României că ar fi vorba despre Transporturi, însă i-a atras atenția, într-o convorbire privată, că ar fi mai bine să o retragă pe Rovana Plumb și să propună un alt candidat femeie. Von der Leyen ar fi dispusă să mai aștepte o scurtă perioadă până România se va hotărî definitiv și va trimite scrisoarea oficială, rezervând pentru țara noastră Transporturile.

În ceea ce o privește pe Rovana Plumb, implicarea europarlamentarului în Dosarul Belina și faptul că a fost recomandată de Liviu Dragnea ar putea să o împiedice pentru a ajunge să ocupe o funcție de comisar european.

Atunci când DNA a cerut, în urmă cu doi ani, încuviințarea Parlamentului pentru a o ancheta pe Rovana Plumb, aleșii coaliției au votat pentru respingerea cererii formulată de procurori, făcând scut în jurul fostului ministru, care ocupa și un fotoliu de parlamentar la acea vreme. În plus, Rovana Plumb nu are expertiză pentru acest portofoliu.

Din cauza acestor motive, există pericolul ca propunerea Vioricăi Dăncilă să nu treacă de comisiile de audiere din Parlamentul European, mai ales că europarlamentarii români din PPE și Renew au anunțat, deja, că nu vor vota pentru Rovana Plumb din cauza problemelor pe care le are cu Dosarul Belina.

În schimb, Estonia, Irlanda și Cehia vizează, la rândul lor, portofoliul de la Transporturi iar Kadri Simson, Phill Hogan și Vera Jourova au fost validați, deja, de Ursula von der Leyen, pentru a face parte din Colegiul Comisarilor.

Situația în care se află, în prezent, țara noastră în procesul nominalizării pentru funcția de comisar european seamănă foarte mult cu momentul din 2014. La acea vreme, între președintele Traian Băsescu și premierul Victor Ponta exista o dispută cu privire la persoana care trebuie să facă nominalizarea viitorului comisar european din partea României.

Astăzi, faptul că este atributul Guvernului ca să facă nominalizarea este limpede, însă, între premierul Viorica Dăncilă și președintele Klaus Iohannis există o neînțelegere cu privire la desemnarea Rovanei Plumb.

În 2014, România își dorea să păstreze portofoliul pentru Agricultură iar ca variantă de rezervă era Mediul, acolo unde, pe lista scurtă, erau tot Dan Nica și Rovana Plumb. În cele din urmă, Jean-Claude Juncker i-a oferit României Dezvoltarea Regională, portofoliu de care s-a ocupat Corina Crețu. La fel, Parlamentul a audiat-o pe Corina Crețu pe ultima sută de metri iar România a formalizat foarte târziu demersurile de desemnare.

Astăzi, singura variantă la îndemână pe care Viorica Dăncilă o are pentru Transporturi ar fi Ramona Mănescu. Recuperată în guvern după eșecul ALDE la europarlamentare și după ieșirea din partid, Mănescu a rămas fidelă Vioricăi Dăncilă. Ea are trei mandate de europarlamentar la activ și se bucură de oarecare simpatie transpartinică, în ciuda controverselor legate de averea sa. În plus, a fost ministru al Transporturilor și membru supleant în comisia de profil în perioada 2014 – 2017.

Dacă România va pierde Transporturile, o variantă de rezervă poate fi portofoliul legat de Energie și Schimbări Climatice, acolo unde Ramona Mănescu s-ar bucura de o susținere importantă din partea unor jucători importanți din sectorul energetic din România.

Related posts

Vor adânci alegerile parlamentare din noiembrie impasul politic? Spania se confruntă cu a patra rundă de alegeri în patru ani

Adelina Miron

Va juca gigantul Huawei în Uniunea Europeană un rol crucial în extinderea rețelelor 5G? Ce pregătesc autoritățile europene

Adelina Miron

Cum se schimbă negocierile despre Brexit după discuția aprinsă dintre Boris Johnson și Angela Merkel

Adelina Miron

Dacian Cioloș și Dan Barna, recomandare de vot pentru turul 2: „Clar, unul din cei doi candidați este mai apropiat de obiectivele pe care le susținem!”

Europolitics.ro

Baronii au ajutat-o pe Viorica Dăncilă să intre în turul doi. În ce județe s-a impus candidatul PSD

Europolitics.ro

De ce politica dictată de Donald Trump – America First – este o amenințare pentru Europa și Asia

Adelina Miron

Leave a Comment