Ce ii lipseste Uniunii Europene ca sa fie unita

Intr-un interviu acordat in 26 iulie publicatiei Financial Times, ministrul de Finante al Italiei, Pier Carlo Padoan, a spus ca Italia va sustine orice decizie decisiva catre crearea unei uniuni politice europene. Criza euro si ultimele negocieri dure asupra programului de salvare financiara a Greciei i-au determinat pe membrii puternici ai UE sa faca un apel catre integrarea europeana. Expresia “uniune politica” a fost des uzitata de liderii europeni. Dar ce inseamna, pana la urma? Nu este Uniunea Europeana o uniune politica? Nu asta presupune intregul proiect?

Raspunsul la aceste intrebari nu este chiar atat de simplu. Parintii Uniunii Europene au vrut sa creeze o Europa croita dupa modelul SUA, cu un guvern central federal. Dar tratatele semnate in ultimele sase decenii si care au condus catre aparitia Uniunii Europene au fortat impunerea unei structuri hibride. Sunt multe argumente care pot sa ateste idea ca UE este o organizatie internationala in care statele constituente sunt principalii actori care elaboreaza deciziile.

Intr-un fel, da, UE seamana cu un sistem federal. Euro-entuziastii spera ca, in timp, angajamentul de a creea o uniune si mai stransa, un principiu scris cu litere de aur in Tratatul de la Maastricht, va transforma Europa dintr-o uniune nationala intr-o uniune statala.

Structurile UE sunt, in acest concept, embrionul unui stat federal. Comisia Europeana, care functioneaza cu o serie de comisari alesi din fiecare stat membru si cu un aparat birocratic de 20,000 de angajati reprezinta bratul executiv al UE. Parlamentul European este camera inferioara iar Consiliul Ministrilor ar trebui sa fie viitorul Senat. Curtea Europeana de Justitie poate sa dea verdicte intorcand decizii ale tribunalelor nationale. Iar Jean Claude Juncker a fost primul presedinte al Comisiei Europene ales de Parlamentul European, in tentativa de a-i acorda importanta unui premier.

In realitate, puterea UE rezida din statele membre. Alaturi de Juncker avem si un presedinte: Donald Tusk, care conduce Consiliul European, alcatuit din liderii statelor nationale. Legislatia europeana este propusa de Comisie dar trebuie aprobata de Consiliul Ministrilor si de Parlamentul European. Cele mai importante decizii, insa, precum salvarea financiara a Greciei, sunt luate colectiv de liderii nationali din Consiliul European. In acest sens, UE seamana mai putin cu o uniune statala si aduce mai mult cu o uniune a natiunilor.

UE cheltuieste foarte mult. Bugetul sau, in 2015, ajunge la 141 de miliarde de euro. Dar este echivalentul a doar 1% din PIB-ul european. Cea mai mare cheltuiala planificata in urmatorii cinci ani, 38% din totalul cheltuielilor, inseamna subventii pentru agricultura. Aproape toate cheltuielile alocate pe infrastructura si alte proiecte sunt oferite prin granturi catre guvernele nationale. Ajutoarele sociale, asigurarile de somaj si cele de sanatate sunt inca in controlul statelor membre.

Cea mai mare putere integrata a UE consta in autoritatea sa de a reglementa piata unica. Dar cand autoritatile de reglementare ale UE isi exercita autoritatea in acest domeniu, cetatenii si politicienii europeni de multe ori stramba din nas si condamna tiania birocratilor nealesi de la Bruxelles.

Crearea zonei euro care numara, in prezent, 18 membri, a fost cel mai ambitios proiect al UE. Curtea Europeana de Justitie si Banca Centrala Europeana sunt cele doua institutii responsabile pentru politica monetara a zonei euro. Sunt institutii independente, integrate, dar sunt organisme non-democratice.

In Parlamentul European este o incalceala si mai mare. Membrii sai sunt alesi de fiecare stat, ca parlamentari numiti pe liste de fiecare partid national. In Parlamentul European, europarlamentarii acestor partide se aliniaza unor grupuri. Nemtii de la CDU, Republicanii francezi, italienii de la Forza Italia si Crestin-Democratii olandezi sunt membri ai PPE-ului, o grupare de centru-dreapta. Dar aceste grupuri nu au o programa electorala proprie si nu reflecta politica nationala.

Click pe poza pentru a vedea infografia in dimensiunea originala

Spre exemplu, CDU, partidul cancelarului Angela Merkel, s-a aliat cu liberalii olandezi condusi de Mark Rutte in timpul crizei euro. Dar, in Parlamentul European, CDU si Crestin-Democratii olandezi apartin de PPE in timp ce Partidul Liberal al Olandei face parte din ALDE. Parlamentul European a inceput sa fie din ce in ce mai puternic incepand cu 2009. Sondajele arata, insa, ca majoritatea votantilor europeni nu stiu cine sunt europarlamentarii care ii reprezinta si nu inteleg cum functioneaza UE, in general. In timp ce UE este, intr-un fel, integrata politic, partile care o compun (precum Comisia Europeana si Banca Centrala Europeana) nu sunt organisme politice iar componentele politice ale UE (precum Consiliul European si Parlamentul European) nu sunt foarte integrate.

Apelurile facute pentru o integrare politica si mai stransa sunt motivate de dorinta de a face uniunea monetara sa functioneze si mai eficient. O idee a fost emiterea de Eurobonduri, adica de instrumente de datorie comune. O alta sugestie frecventa este crearea unui buget al zonei euro care sa includa proiecte de infrastructura si de beneficii sociale care acum sunt in curtea statelor membre. Daca UE va cheltui acesti bani printr-o institutie superioara, atunci cetatenii vor vedea cum beneficiaza de calitatea de cetateni europeni. Carlo Padoan a facut apel la o politica fiscala comuna si a sugerat crearea unui program colectiv de somaj si de asigurari.

Pana la a ajunge la acest nivel de uniune politica, cetatenii europeni ar trebui sa isi stie cel putin ce fac europarlamentarii pe care i-au ales. Legitimitatea democratica ar trebui sa cucereasca noi tinuturi iar gradul de responsabilitate politica ar trebui sa creasca.

Related News

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


UA-42426876-1