fbpx
europolitics
Stiri

Atributiile Procurorului Public European: intre necesitate si sursa de scandal

Comisia Europeana a dezvaluit, miercuri, planurile sale privind existenta unui Procuror Public European (EPPO). Intentia este aceea de a combate fraudele comise asupra bugetului Uniunii Europene.

Pe scurt:

  • Comisia Europeana vrea infiintarea unei noi autoritati, aceea de Procuror Public European, pentru a combate frauda cu bani europeni
  • 500 de milioane de euro sunt sustrasi in mod fraudulor in fiecare an de la bugetul Uniunii
  • Franta si Germania nu vor sa-i acorde procurorului public o mai mare autoritate decat i-ar conferi-o legislatia existenta in aceste tari
  • Marea Britanie se opune cu inversunare acestei idei
  • proiectul ar trebui sa inceapa din anul 2015
Viviane Reding insista cel mai mult pentru a avea un Procuror Public European
Viviane Reding insista cel mai mult pentru a avea un Procuror Public European

“Comisia Europeana are toleranta zero fata de frauda asupra sumelor ce privesc banii Uniunii Europene”, se anunta intr-un comunicat de presa. EPPO va avea puterea sa conduca anchete, sa formuleze capete de acuzare si as aduca in fata justitiei acuzati in urma propriilor anchete judiciare, aflandu-se totusi in cooperare cu autoritatile statale.

EPPO va avea puterea de a le impune statelor nationale sa deschida o investigatie asupra celor pe care EPPO ii suspecteaza ca au fraudat bugetul Uniunii Europene. Se estimeaza ca 500 de milioane de euro sunt fraudati anual de la bugetul Uniunii. Oficialii europeni au mai notat ca procurorii anumitor state membre sunt suprasolicitati de numarul de dosare deschise pe rol si nu mai privesc cu prioritate infractiunile economice care afecteaza banii europeni.

Peste 2000 de cazuri de acest gen sunt deschise in fiecare an, dar numai 1000 dintre acestea ajung sa primeasca o sentinta. Intre 2006 si 2011, in Ungaria, Spania si Slovacia nu a existat nicio condamnare pentru frauda cu banii europeni, in timp ce, in Austria, Suedia, Estonia sau Finlanda, rata condamnarilor a atins si 100%.

OLAF, biroul anti-fraude de la nivelul Uniunii Europene, nu va mai conduce investigatii administrative legate de fraudele financiare din Uniunea Europeana, ci va fi restrictionat la a ancheta doar stafful din institutiile europene care fraudeaza banii europeni. Comisia vrea sa implementeze mai multe drepturi procedurale pentru persoanele care sunt anchetate de procurorul european, decat cele care sunt garantate de legislatia statelor europene.

Mai multe state membre, printre care Franta si Germania, nu privesc cu ochi buni aceasta initiativa si nu doresc sa ii acorde procurorului public european mai multa putere decat cea care poate sa i-o confere legislatia nationala. Marea Britanie este din start chiar impotriva ideii de a exista asa ceva! “Suntem total in dezacord cu existenta functiei de Procuror Public European sau a orice altceva care ne va duce in aceasta directie. Va asiguram ca Marea Britanie nu va participa la asa ceva si nu va primi sub jurisdictia sa niciun astfel de procuror”, a spus Theresa May, secretarul de stat al afacerilor interne din Marea Britanie.

Propunerea de a avea un procuror public european dateaza din 1997 si si-a gasit locul in Tratatul Constitutional al Uniunii Europene si in Tratatul de la Lisabona, care garanteaza existenta unui birou ale carui responsabilitati principale sunt investigarea, acuzarea si aducerea in fata justitiei, in acord cu legile Europolului, a celor care incalca interesele financiare ale Uniunii Europene.

“Infractorii care au furat banii platitorilor de taxe scapa de fiecare data. Decizia de a avea un Procuror Public European nu a venit peste noapte si este foarte bine gandita. EPPO va fi o structura descentralizata si care va fi integrata in sistemele nationale judiciare. Structura EPPO va fi compusa in fiecare tara dintr-un Procuror Public si patru adjuncti”, a spus Viviane Reding, care mizeaza pe noua state din Uniunea Europeana ca ar vota cu siguranta infiintarea Procurorului Public.

Negocierile oficiale vor incepe la toamna si Comisia spera sa lanseze acest proiect la inceputul lui 2015, chiar daca, la inceput, Procurorul Public va exista doar in tarile care si-au dat acordul si nu va deveni o obligativitate pentru toate statele membre.

Related posts

Ce șanse are proiectul unei armate comune europene

Vlad Epurescu

Va juca gigantul Huawei în Uniunea Europeană un rol crucial în extinderea rețelelor 5G? Ce pregătesc autoritățile europene

Adelina Miron

Ursula von der Leyen apără sintagma „stilul de viață european” și explică ce înseamnă

Europolitics.ro

Cum a reușit partidul lui Jarosław Kaczyńsk să transforme internetul într-o armă puternică de campanie electorală

Adelina Miron

Cât de determinată este Uniunea Europeană să combată corupția și ce valoare are numirea lui Koveși în fruntea EPPO

Adelina Miron

Este prietenia ,,indestructibilă’’ dintre Franța și Italia garantul ameliorării situației imigranților? Ce propune Italia

Adelina Miron

1 comment

avatar
Romania, campioana la fraudat fondurile europene, refuza existenta unui Procuror European | europolitics October 31, 2013 at 5:53 pm

[…] Peste 2000 de cazuri de acest gen sunt deschise in fiecare an, dar numai 1000 dintre acestea ajung sa primeasca o sentinta. Intre 2006 si 2011, in Ungaria, Spania si Slovacia nu a existat nicio condamnare pentru frauda cu banii europeni, in timp ce, in Austria, Suedia, Estonia sau Finlanda, rata condamnarilor a atins si 100%. Puteti citi mai multe in articolul Atributiile Procurorului Public European: intre necesitate si sursa de scandal. […]

Reply

Leave a Comment