Accidentul de la Compostela si cum se poate alege praful de industria feroviara din Spania

Trenurile de mare viteza au devenit, in Spania, un adevarat cult. Guvernele Spaniei, indiferent ca au fost de Stanga sau de Dreapta, au cazut de-acord asupra unui singur lucru: in Spania trebuie sa fie construite cat mai multi kilometri de cale ferata pentru trenurile AVE.

accident tren

Asadar, Spania se claseaza pe locul 2, dupa China, intr-un top mondial al tarilor care beneficiaza de o infrastructura feroviara pentru trenurile de mare viteza. In Spania, trenurile AVE (Alta Velocidad Espanola) circula pe o suprafata de 3.100 de kilometri de cale ferata.

Prima ruta a fost construita in 1992 si lega Madrid de Sevilla. Simtind succesul, Felipe Gonzales, premierul de-atunci al Spaniei, a pus bazele unei industrii care a transformat AVE intr-un brand international. Industria feroviara a raportat an de an profituri in valoare de 5 miliarde de euro si exporturi de peste 60% din valoarea productiei. In plina recesiune, industria feroviara s-a clasat pe locul doi in topul exporturilor, in Spania.

Exista si reversul medaliei. Trenurile AVE sunt extrem de costisitoare. 45 de miliarde de euro au fost investiti in aceasta “perla a coroanei”, bani proveniti din colectarea taxelor si care nu au fost recuperati, intrucat o mare parte din biletul de tren este subventionat de la bugetul de stat!

Alte tari, lovite si de criza economica, au renuntat la liniile ferate de mare viteza din cauza rentabilitatii. Franta a decis sa mearga pe liniile conventionale iar guvernul portughez a renuntat la constructia unei linii ferate de mare viteza pentru a se conecta cu Spania.

Pana la urma, spaniolii au avut si de castigat, intrucat au inceput sa fie cautati pentru a-si exporta tehnologia lor si in alte tari. 6,7 miliarde de euro a castigat un consortiu iberic pentru construirea caii ferate care leaga orasele Medina si Mecca, din Arabia Saudita. “AVE pentru pelerini”, asa s-a numit proiectul. Trenurile Talgo, fabricate in Spania, vor putea atinge viteza de 330 de kilometri pe ora!

Afaceristii si guvernantii au batut palma si au facut tot ce le-a stat in putere ca sa exporte tehnologia feroviara in toate colturile lumii. Asa a ajuns Spania sa ofere expertiza si infrastructura in tari precum Brazilia, SUA, Turcia sau Kazakhstan.

Accidentul de la Compostela ar putea sa ruineze, insa, un intreg business, cu toate ca, pana acum, ce s-a dovedit este ca dezastrul s-a petrecut din cauza unei erori umane si nu din cauza caii ferate sau a vreunei defectiuni pe care ar fi avut-o garnitura.

Marea ingrijorare este provocata de tacerea companiilor implicate care nu vor sa dea nicio explicatie pe marginea a ceea ce s-a intamplat. Compania Talgo, cea care a construit respectivul tren si companiile Thales, Dimetronic-Siemens, Cobra si Antalis, adica cele care au instalat semnalele de avertizare si sistemul de siguranta pe ruta Ourense – Santiago, au intrat, practic, in silenzio stampa, asteptand rezultatul anchetei judiciare.

Daca se adevereste ca Talgo, de exemplu, ar fi avut vreo vina, atunci imaginea companiei s-ar face praf. Talgo asteapta concretizarea unui contract de 12 miliarde de euro pentru constructia unei cai ferate de mare viteza intre Sao Paolo si Rio de Janeiro, iar o implicare a sa, cat de mica, in producerea accidentului, ar putea conduce catre pierderea contractului.

Mai mult de atat, tragicul accident are si implicatii politice, intrucat partidele, fie ca vorbim de PP sau de PSOE, s-au intrecut in promisiuni electorale care mai de care, luandu-si angajamentul ca toate orasele mari ale Spaniei vor fi interconectate printr-o retea de cale ferata pentru trenuri de mare viteza. Iar in infrastructura feroviara, guvernul spaniol a investit mai multi bani si mai multa energie decat in sanatate sau in educatie!

Related News

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


UA-42426876-1