fbpx
europolitics
Bruxelles Parlamentul European

Planul Adinei Vălean, propunerea de comisar a României, pentru transportul european

Adina Vălean a supraviețuit tirului de întrebări ale europarlamentarilor din comisiile TRAN și ENVI. La finalul unei audieri de aproape trei ore, candidatul României la funcția de comisar european pentru Transporturi a primit undă verde de la cele două comisii de specialitate.

Un oficial al PPE a confirmat că Adina Vălean a primit sprijinul grupurilor care asigură majoritatea în Parlamentul European, adică PPE, S&D și Renew. Grupul verzilor a cerut ca Adinei Vălean să-i fie adresate întrebări suplimentare, în scris, în timp ce euroscepticii de la Identitate și Democrație au dat un vot de respingere.

Întrebările eurodeputaților pentru Adina Vălean s-au concentrat în jurul măsurilor și inițiativelor specifice pe care comisarul român intenționează să le propună în contextul Acordului Verde, în jurul măsurilor de susținere a angajaților din sectorul transporturilor și a modului de îmbunătățire a conexiunilor de transport în regiunile îndepărtate.

În timp ce unii eurodeputați au subliniat importanța completării Cerului Unic European pentru reducerea emisiilor, alții au întrebat, de asemenea, dacă Adina Vălean intenționează să sprijine alte măsuri, cum ar fi taxa pe kerosen pentru sectorul aviației și dacă intenționează să sprijine proiecte de protecție împotriva climei finanțate de UE.

Au fost eurodeputați care și-au exprimat, de asemenea, îngrijorarea că acordul ecologic ar putea duce la reducerea concurenței întreprinderilor europene și au vrut să știe modul în care Comisia Europeană va sprijini IMM-urile în acest context.

Bas Eickhout, Spitzenkandidaten-ul desemnat de Verzi în această primăvară pentru a ocupa fotoliul de președinte al Comisiei Europene, a avut o opinie critică despre prestația Adinei Vălean. „La capitolul Transport, Green Deal-ul nu pare a fi pe mâini bune. În plus, nici drepturile sociale nu par a fi pe radar”, a scris liderul verzilor pe Twitter în timpul audierilor.

Verzii ceruseră întrebări suplimentare pentru Adina Vălean, dar acest lucru a fost refuzat. Karima Delli, președintele comisiie TRAN, membră a grupului Verzilor, în mesajul publicat pe Twitter cu privire la deznodământul audierilor Adinei Vălean, a spus că se așteaptă de la candidatul român să lupte împotriva schimbărilor climatice prin a introduce noi taxe în sectorul aviatic, relansarea traficului feroviar (atât cel marfar cât și cel de noapte), reconversia industriei auto de la diesel la electric sau la combustibil cu emisii reduse de carbon și reforma eurovignietei.

Adina Vălean și-a concentrat viziunea ei în jurul a câtorva idei principale. Mobilitatea și transportul sunt coloana vertebrală a pieței interne și sprijină libertatea de circulație a cetățenilor și a mărfurilor, una dintre valorile fundamentale ale Uniunii Europene. În plus, Adina Vălean a ținut să precizeze că Uniunea Europeană ar trebui să își păstreze angajamentele deja stabilite în Pachetul Energie Curată, votat recent, cu privire la ținta de 40% pentru anul 2030 de reducere a emisiilor de carbon.

„Turismul este complet conectat cu transportul și din această perspectivă regret faptul că nu ați avut un răspuns pozitiv la scrisoarea dumneavoastră”, i-a spus Adina Vălean președintelui comisiei TRAN, Karima Delli, referindu-se la o scrisoare pe care Comitetului pentru transport și turism a trimis-o Ursulei von der Leyen pentru a solicita ca turismul să fie adăugat în portofoliul de transport. Acum, turismul îi revine lui Thierry Breton, candidatul Franței pentru super-portofoliul din Comisie însărcinat cu industria și IMM-urile.

Una dintre observațiile ce s-au desprins din audieri este că Adina Vălean nu și-a luat foarte multe angajamente legislative concrete. Totuși, ea a subliniat, însă, că nu a fost prima nominalizare a statului român și că este un candidat înlocuitor atunci când a trebuit să răspundă la subiecte spinoase.

Ideile sale au confirmat că sprijină transportul pe căile ferate, că este interesată de finanțarea infrastructurii, în special în cazul membrilor estici ai UE și nu a exclus o nouă taxă pentru aviație, dar nici nu o susține cu tărie. De fapt, acest subiect a produs și unul dintre momentele puțin mai tensionate din timpul audierilor.

„Nu mă ascund în spate la nimic”, a răspuns Adina Vălean la unele întrebări agresive cu privire la impozitarea aviației, și pe care le-a primit de la parlamentarul irlandez Clare Daly. „Eu cred în următorul principiu: impozitarea este doar o parte a soluției”, a spus ea, adăugând că va trebui discutată în colegiul de comisari. “Pun accentul meu pe cum putem face trenurile mai accesibile cu prețuri mai mici, nu este nevoie să luăm un zbor de la Bruxelles la Amsterdam”, a afirmat ea.

Cu privire la Green Deal, Adina Vălean a spus că transportul va fi în centrul său, iar mobilitatea ecologică trebuie să-i servească pe cetățeni, însă deciziile care vor fi luate pentru a accelera tranziția de la combustibili poluanți la energie curată nu trebuie să lovească nici în competitivitatea industriei și nu trebuie nici să se transforme în poveri pentru consumatori. „Din nou, spun că, atunci când introduceți o taxă, aveți riscul creșterii de costuril, iar acest lucru va fi o problemă pentru mobilitatea oamenilor.”

Deși sunt necesare eforturi suplimentare pentru a atinge obiectivele de reducere a emisiilor de dioxid de carbon, acest lucru trebuie să fie fezabil din punct de vedere economic pentru a fi acceptat de oameni. Ea a salutat digitalizarea și automatizarea, dar a recunoscut că aceasta ar presupune schimbări uriașe pentru sector. Trebuie evitat, însă, ca aceste transformări sistemice să se răsfrângă asupra capitalului uman, de-aceea este nevoie de o concentrare mai mare pe formare și recalificare.

Comisarul desemnat pentru Transport a declarat că va lucra la îmbunătățirea siguranței rutiere și că va depune eforturi pentru ca tranziția de la mașinile diesel la vehiculele cu emisii zero de carbon să aibă loc, în condițiile în care și infrastructura punctelor de reîncărcare va fi pusă la punct. Adina Vălean și-a mai asumat că va face eforturi pentru finalizarea Cerului Unic European, pentru a reduce congestia traficului aerian și emisiile produse de transportul aviatic.

În ceea ce privește investițiile în infrastructură, Adina Vălean a spus că va apăra bugetul stabilit pentru mecanismul Conectarea Europei pentru următorul cadru financiar multianual.

Related posts

Parlamentul European este pregătit să confirme noua Comisie Europeană cu un semn de întrebare: va fi Olivér Várhelyi independent de Viktor Orban?

Adelina Miron

Avertismentul Comisiei Europene pentru zona euro: nu mai cheltuiți atât de mult!

Adelina Miron

Propunerea președinției finlandeze la Consiliul Uniunii Europene privind bugetul pe 7 ani al UE adâncește falia dintre țările europene

Adelina Miron

Ce strategie are Uniunea Europeană ca să reformeze Organizația Mondială a Comerțului în plin război comercial cu SUA

Adelina Miron

Zece pagini de întrebări pentru Sylvie Goulard. Ce vor să afle europarlamentarii, după ce candidatul Franței nu a trecut prima rundă de audieri

Adelina Miron

Ce se va întâmpla cu politicile publice în noua Comisie Europeană? Structura Executivului european are o configurație mai mult politică

Adelina Miron

Leave a Comment