fbpx
europolitics
Bruxelles

Femeile în funcțiile de top din Uniunea Europeană. Este iluzorie o perspectivă asupra echilibrului de gen?

Una dintre cele mai liberale regiuni din lume, Uniunea Europeană (UE) performează slab în susținerea echilibrului de gen, în ciuda multor discuții și eforturi.

Orientările arhetipale din culisele conducerii Uniunii Europene sunt din nou în centrul atenției de când liderii statelor membre UE au încercat să ajungă la un acord asupra candidaților pentru posturile cheie europene luna trecută la Bruxelles.

Cinci dintre cele mai puternice poziții europene erau în joc. Șeful Consiliului European, președintele Comisiei Europene, președintele Parlamentului European, Înaltul Reprezentant pentru Politică Externă, și șeful Băncii Centrale Europene. După săptămâni de negocieri tensionate, rezultatul nominalizărilor a fost destul de surprinzător, deoarece niciunul dintre favoriți nu părea să fi ajuns în lista finală care a fost lansată luna trecută după o negociere de aproape 72 de ore.

Aproape toți candidații au trebuit să fie aprobați de Parlamentul European, iar primele răspunsuri din partea eurodeputaților nu au fost deloc pozitive. Nominalizarea a ridicat numeroase probleme întrucât liderii europeni au fost din nou acuzați de lipsă de transparență și responsabilitate,  angajându-se în înțelegeri ascunse care au condus la intensificarea euroscepticismului în multe părți ale Uniunii.

Cu toate acestea, a existat un aspect pozitivi în acest rezultat, nominalizarea unor candidați de sex feminim pentru două dintre cele cinci locuri în funcții cheie. În timp ce Ursula von der Leyen a devenit prima femeie președinte al Comisiei Europene, după 61 de ani de funcționare a instituției, Christine Lagarde a fost aleasă președinte al BCE.

Uniunea Europeană progresat la mai multe capitole importante – securitatea socială, schimbările climatice, drepturile omului și echilibrarea diferenței de gen. Totuși, UE pare să fie codașă când vine vorba de a oferi femeilor poziții politice și economice cheie. Câteva state membre esențiale ale UE, cu excepția Germaniei și a Regatului Unit, nu au avut niciodată o femeie lider. După cum a arătat un raport recent al OCDE, femeile rămân subreprezentate în parlamentele naționale.

Islanda e în fruntea listei cu aproximativ 40 de femei parlamentare, în timp ce majoritatea actorilor majori din UE au rămas în intervalul 25-35, chiar dacă există mai multe femei decât bărbați în majoritatea acestor țări. Femeile se descurcă puțin mai bine ca membre ale guvernului, întrucât Franța și Spania sunt printre țările care trasează direcțiile de dezvoltare cu aproape jumătate din miniștri fiind femei, dar alte câteva țări din UE rămân mult în urmă.

Mai multe poziții cheie pentru femei

Situația este cu siguranță mult mai acută în organismele de conducere ale companiilor provate, acolo unde absența femeilor este remarcabilă. Un raport din mai 2019 prezintă situația. Femeile ocupă mai puțin de 30 de poziții în funcțiile manageriale și în niciun stat membru al UE femeile nu ocupă peste 50 de locuri.

În sălile de consiliu contrastul devine mai accentuat. Doar șase procente dintre directorii administrativi ai companiilor mari din UE sunt femei, în timp ce cota crește la 15 locuri în comitetele executive ale companiilor care iau decizii cheie. De asemenea, femeile câștigă mai puțini bani decât bărbații, chiar și în locuri de muncă similare. Un raport de la începutul acestui an a arătat că diferența de remunerare a fost destul de mare la 16 poziții în rândul Uniunii Europene.

Progresul femeilor în ierarhia corporativă este stagnant, în ciuda legislației care vizează ca atât Comisia Europeană cât și parlamentele naționale să determine marile companii să facă mai mult pentru a înlătura inegalitățile. Acest lucru se datorează în mare măsură implementării lente și scăzute a normelor.

UE trebuie să facă mai mult pentru a determina un grad mai crescut al conștientizării, precum și pentru a încerca să abordeze problemele sociale și religioase care pot bloca ascensiunea femeilor în lumea afacerilor.

Aceste obstacole rămân în ciuda faptului că UE a fost cu siguranță liderul mai multor măsuri sociale și economice de promovare a egalității de gen, cum ar fi concediul de maternitate prelungit și concediul de paternitate aproape obligatoriu pentru a încuraja tații să-și asume mai mult responsabilitatea unui copil acasă și să le permită femeilor să revină la muncă mai devreme.

 În multe țări, legile protejează poziția și alte beneficii ale femeilor care au plecat în concediu de maternitate. Cu toate acestea, măsurile puse în aplicare până acum par să fi fost destul de ineficiente pentru a ajuta un număr convenabil de femei să evolueze în ierarhiile companiilor.

Întrucât conducerea blocului va fi preluată de un nou Parlament European, precum și de noi funcționari, este momentul potrivit pentru a acționa rapid în rezolvarea acestei probleme și pentru a îndrepta atenția nu doar către marile firme, ci și către IMM-uri, care reprezintă aproape 80 de locuri în economie în majoritatea națiunilor UE și care angajează un număr mult mai mare de lucrători decât companiile mai mari.

De asemenea, UE ar putea încuraja mai multe femei antreprenor, în această epocă a start-up-urilor, prin unele măsuri împotriva discriminării.

Politicienii trebuie, de asemenea, să intre în joc. Multă vreme, Comisia Europeană, cu 27 de comisari, a fost un bastion predominant masculin. Liderii UE ar putea trasa o direcție prin numirea a cel puțin 13, dacă nu 14 femei în funcția de comisar care să-și demonstreze seriozitatea.

Dacă UE va reuși să reducă diferența de gen, acesta ar fi cu siguranță un aspect pozitiv pentru cele 262 de milioane de femei din Uniune. Mai important, ca și în cazul securității sociale, a concediilor de maternitate și de paternitate, UE este adesea cea care definește calea celor mai bune practici. Prin urmare, ar trebui să își asume această poziție pentru cele 3,8 miliarde de femei de pe glob.

Related posts

Umbrele din echipa Ursulei von der Leyen. Cine sunt comisarii europeni propuși de statele membre cu semne de întrebare la capitolul integritate

Vlad Epurescu

La ce să ne așteptăm de la Frans Timmermans, comisarul european care va conduce lupta împotriva schimbărilor climatice

Adelina Miron

Republica Moldova avansează în integrarea europeană. Ce reforme cheie își asumă

Adelina Miron

Poate Europa să preia frâiele comerțului internațional? Care sunt provocările

Adelina Miron

Ursula von der Leyen apără sintagma „stilul de viață european” și explică ce înseamnă

Europolitics.ro

Ce se va întâmpla cu politicile publice în noua Comisie Europeană? Structura Executivului european are o configurație mai mult politică

Adelina Miron

Leave a Comment