fbpx
europolitics
Bruxelles Comisia Europeana Energie Politici

Europa definește ceea ce investitorii pot numi „ecologic”. Legea „taxonomiei” își propune să atragă capital pentru a atinge obiectivele climatice ale UE

Joi, legiuitorii UE au ajuns la un acord provizoriu privind regulile menite să clarifice ceea ce poate fi încadrat în categoria finanțelor „ecologice”. De la numele său – regulamentul de taxonomie – la prevederile extrem de tehnice privind ceea ce poate fi etichetat drept sustenabil, inițiativa pare obscură și complexă, potrivit POLITICO

Un acord între Parlamentul European, Consiliul European și Comisia Europeană este un pas crucial în colectarea banilor necesari pentru îndeplinirea obiectivelor climatice ale blocului.

“Standardul ecologic al UE va însemna că investitorilor nu le vor mai putea fi vândute investiții sustenabile false. Dacă dorim să oprim schimbările climatice, avem nevoie de bani care să se îndrepte către lucruri bune”, a declarat William Todts, directorul executiv al ONG-ului Transport & Environment.

Comisia Europeană are planuri mari pentru această taxonomie. Ea va constitui baza unui standard european pentru obligațiunile ecologice și pentru o etichetă ecologică pentru produsele de investiții cu amănuntul, în cadrul strategiei de finanțare ecologică la care lucrează vicepreședintele executiv al Comisiei, Valdis Dombrovskis.

Poate fi folosită și pentru a facilita împrumutul băncilor către proiecte ecologice, lucru pe care Comisia îl are în vedere ca parte a revizuirii cerințelor de capital ale băncilor.

Acordul trebuie în continuare aprobat de ambasadorii UE și de grupurile politice din Parlamentul European, în vederea formalizării compromisului din decembrie.

Ce trebuie știut despre taxonomie? 

1.Stabilirea unui standard este necesară 

Fără o definiție comună pentru investițiile durabile, firmele financiare pot comercializa produse la fel de ecologice fără a-și dezvălui acreditările de mediu. Legislația îi va obliga să măsoare produsele de investiții în conformitate cu un standard UE obligatoriu și să dezvăluie în ce măsură se aliniază la acesta.

Negociatorii s-au angajat într-o luptă acerbă în măsura în care acest lucru s-ar aplica tuturor produselor financiare sau doar „nișei ecologice” a produselor etichetate drept durabile, o opțiune cu un impact mai mic preferată de Consiliul European. În cele din urmă, noile reguli se vor aplica tuturor fondurilor care sunt comercializate drept sustenabile sau ecologice, sau care contribuie în mod marginal la un obiectiv de mediu, potrivit unui draft de text accesat de POLITICO.

Noile reguli vor fi obligatorii începând cu decembrie 2021.

2. Ce poate fi considerat ,,durabil’’

Acordul de joi definește cadrul legislativ pentru taxonomie, dar lista completă a ceea ce poate fi considerat „durabil” se află încă în lucru.

Un grup de experți ai Comisiei Europene a primit sarcina de a crea criterii tehnice de examinare pentru activitățile economice care vor îndeplini standardul. De exemplu, se menționează într-un raport scris de experți în această vară, investițiile în generarea de energie electrică ar trebui să rămână sub 100 de grame de dioxid de carbon pe kilowatt-oră, cu scopul de a reduce acest plafon la fiecare cinci ani „în conformitate cu o traiectorie către emisiile de carbon zero net în 2050. “De asemenea, au exclus investițiile în energia atomică, pe motiv că deșeurile nucleare reprezintă un pericol fără soluție pentru mediu. „Nu am putut concluziona că lanțul valoric al energiei nucleare nu dăunează semnificativ altor obiective de mediu”, se arată în raport.

Experții trebuie să depună un raport final până la sfârșitul anului. Apoi, va fi de competența Comisiei să treacă recomandările în lege prin acte delegate.

Regulile convenite joi exclud în mod explicit investițiile în combustibilii fosili solizi, lucru pe care Parlamentul l-a impus pentru a opri investițiile în cărbune.

Dar Franța, care depinde de energia nucleară pentru trei sferturi din capacitățile sale energetice, s-a opus excluderii categorice a energiei nucleare din textul legal. În schimb, investițiile în domeniul nuclear vor trebui verificate luând în considerare problema mediului înconjurător.

Acest lucru a fost privit drept o victorie de către decidenții politici care sunt împotriva energiei nucleare. “Excluderea de facto a energiei nucleare a fost un succes pentru Parlamentul European”, a declarat Sven Giegold, europarlamentar al grupului Verzilor..

Alții susțin că aceasta este încă o luptă deschisă, care va reapărea atunci când Comisia Europeană va redacta actele delegate relevante.

3. Pragul zero de emisii 

Noua Comisie Europeană și-a stabilit ca prioritate strategică atingerea pragului de zero-net al emisiilor de gaze cu efect de seră. Pentru a ajunge acolo, blocul european va avea nevoie de multe investiții. 

Comisia estimează că UE are nevoie de 180 de miliarde de euro pe an pentru investiții suplimentare în următorul deceniu pentru a atinge obiectivele climatice pentru 2030. Dacă UE dorește să reducă emisiile la zero net până în 2050, investițiile anuale necesare se ridică la 290 de miliarde de euro.

O definiție clară a ceea ce au nevoie sectoarele pentru a fi dezvoltate ar trebui să contribuie la canalizarea capitalului privat în sectoare precum vehiculele electrice, centralele eoliene și pompele de căldură și hidrogen.

Taxonomia ar trebui să acționeze ca o „listă de cumpărături” pentru investitori, a declarat un oficial implicat în negocieri.

4. Lupta pentru standarde

Taxonomia UE nu va fi singurul standard pentru investițiile ecologice. China, care a depășit Europa ca producător de energie regenerabilă, vehicule electrice și baterii, și-a stabilit deja propriul standard.

Sub îndrumarea lui Ma Jun, președintele Comitetului Financiar Ecologic al Chinei și fostul economist șef al băncii centrale a Chinei, Beijing a stabilit standarde pentru investiții durabile pentru a utiliza capitalul privat în decarbonizarea economiei. “Doar 10 la sută din costuri pot fi acoperite din bugetul guvernului”, a spus acesta într-o conferință la Bruxelles la începutul acestui an, adăugând că restul trebuie să provină din sectorul privat. „În caz contrar, toate țintele stabilite… nu vor fi posibile.”

Însă standardele Chinei pentru obligațiunile ecologice sunt mai puțin restrictive decât cele ale Europei. De exemplu, acestea includ centrale de cărbune din noua generație. Bruxelles-ul ar dori ca Beijingul și alții să se alinieze pe direcția europeană și să stabilească standardul global pentru investiții durabile. Acest lucru ar oferi, de asemenea, sectorului financiar al Europei avantajul de a se conforma unui standard stabilit de Bruxelles și nu tuturor standardelor stabilite de fiecare piață în care activează.

5. Așteptări mai mari

Punerea în aplicare a taxonomiei va fi un exercițiu masiv în anii următori, experții actualizând standardele pe măsură ce tehnologia evoluează. Dar Bruxelles-ul are planuri mai mărețe.

Comisia Europeană va stabili o nouă strategie de finanțare durabilă până la jumătatea anului 2020, ca parte a Acordului Ecologic propus, a spus vicepreședintele executiv al Comisiei, Valdis Dombrovskis, în noiembrie. Planurile includ un standard al UE pentru obligațiunile ecologice și o etichetă ecologică pentru produsele de investiții cu amănuntul, care se bazează pe taxonomie.

În viitor, taxonomia ar putea de asemenea să stea la baza unui „factor de susținere ecologic”, care să permită băncilor să dețină mai puțin capital pentru proiectele aliniate la definiția europeană a investițiilor durabile. Cerințele de capital ale UE sunt acum în curs de examinare, iar una dintre întrebările adresate de Comisie este dacă ar trebui să existe o „abordare preventivă dedicată” pentru activele „asociate substanțial cu obiectivele de mediu și / sau sociale”

Unii susținători ar dori ca Comisia să meargă mai departe și să creeze o taxonomie „brună” a investițiilor care au un impact negativ asupra climei și a mediului.

„Punerea factorului de risc real asupra investițiilor brune este adevărata problemă”, a declarat Philippe Lamberts, din Belgia, co-președinte al Verzilor în Parlament, în cadrul unei declarații de presă de miercuri.

Un factor de penalizare brună ar impune băncilor să dețină mai mult, nu mai puțin, capital pentru proiecte asociate riscurilor climatice, cum ar fi investițiile în combustibili fosili. Acordul încheiat joi include o clauză de revizuire care solicită Comisiei să evalueze impactul extinderii taxonomiei asupra tuturor activităților economice.

Însă, pentru bănci, nu este nevoie, iar Comisia a rezistat apelurilor pentru o taxonomie „completă”.

„Există o rezistență imensă în ceea ce privește implementarea unei taxonomii brune”, a spus Philippe Lamberts.

Related posts

De ce Manfred Webber, Iratxe Garcia și Dacian Cioloș nu au vrut să se întâlnească vineri cu Emmanuel Macron și cu Ursula von der Leyen

Vlad Epurescu

Poate un veteran al tehnologiei să fie răspunsul Franței la marile provocări IT? Emmanuel Macron îl propune pe Thierry Breton pentru Comisia Europeană

Adelina Miron

Sylvie Goulard, candidatul Franței la funcția de comisar, respinsă definitiv de Parlamentul European

Vlad Epurescu

Ce strategie are Uniunea Europeană ca să reformeze Organizația Mondială a Comerțului în plin război comercial cu SUA

Adelina Miron

Uniunea Europeană va pune capăt monitorizării corupției în Bulgaria, dar nu și în România. Douăsprezece obiective pe care țara noastră le are de îndeplinit

Adelina Miron

Primele idei despre ce va cuprinde Green Deal-ul, marele proiect al Ursulei von der Leyen

Europolitics.ro

Leave a Comment