fbpx
europolitics
Bruxelles Comisia Europeana

Este pregătită Comisia Europeană pentru a combate schimbările climatice conform planului Ursulei von der Leyen?

schimbările climatice

Protejarea mediului este în topul agendei politice, dar implementarea unor obiective mai articulate pentru a combate schimbările climatice este ușor accesibilă doar în aparență. 

Angajamentele climatice ale Ursulei von der Leyen din cadrul “Green Deal” au fost hotărâtoare în decizia Parlamentului European de a o aproba ca următor președinte al Comisiei Europene. Acum, programul ei trebuie să fie confirmarea acelor promisiuni, consideră POLITICO.

Un înalt funcționar al Comisiei Europene și membrii de frunte ai Parlamentului European au explicat cât de dificilă ar putea fi realizarea unora dintre aceste obiective. Programul lui von der Leyen ne determină să ne punem „întrebarea foarte clară … care este obiectivul pe care Uniunea Europeană îl poate urmări cu adevărat de acum și până în 2030?

Lista de angajamente a Ursulei von der Leyen cu privire la schimbările climatice este lungă: neutralitatea climatică a UE până în 2050, extinderea sistemului de comercializare a certificatelor emisiilor de carbon – care acoperă, în prezent, sectoarele energetice și industriale – pentru a include transportul și construirea clădirilor, introducerea unei taxe de frontieră pe carbon – o taxă bazată pe amprenta de carbon a unui produs – pentru a ne „asigura că firmele noastre pot concura în condiții echitabile” și creșterea țintei de reducere a emisiilor în blocul european până în 2030  la 55%, de la 40%.

Dar, unele dintre aceste idei pentru a combate schimbările climatice vor necesita recalibrarea majoră a obiectivelor existente ale Comisiei. Chiar și obținerea reducerii emisiilor de 40 la sută acceptate de liderii UE în 2014 a fost o lovitură majoră. Dar 55% este mult mai ambițios, iar reducerea emisiilor în țările UE și în sectoarele economice, inclusiv transportul și agricultura, este de așteptat să implice o luptă politică serioasă.

UE are „toată legislația necesară pentru a atinge ținta pe care ne-am propus-o – reducerea a 40% din emisii până în 2030”, a spus Mauro Petriccione. El a vorbit despre o posibilă creștere până la 45 la sută, dar numai dacă țările pun în aplicare pe deplin obiectivele blocului european din domeniul energiei regenerabile și eficienței energetice.

Dar țările UE sunt deja expuse riscului de a eșua în îndeplinirea obiectivelor pentru 2030, conform planurilor naționale pentru energie și climă. „În timp ce Uniunea Europeană își va îndeplini cel mai probabil obiectivele pentru 2020 [energie și climă], situația din statele membre este mult mai inegală decât ne-am fi dorit”, a spus Mauro Petriccione.

Protejarea mediului implică riscuri

Peter Liese, purtătorul de cuvânt al mediului pentru Partidul Popular European, susține programul Ursulei von der Leyen și este de acord cu insistențele asupra obiectivului de 50% – dar nu și cu cel de 55%. „Este atât de ambițios, încât va funcționa cu adevărat doar dacă implică multă suferință”, a spus el.

În mod similar, nu este clar dacă și cum ar funcționa o taxă pentru carbon la frontieră. “Încă nu știm asta… și dacă se întâmplă, va fi printr-un efort mare și cu multe riscuri”, a spus Liese.

“Problema fiscală va fi una delicată din punct de vedere politic”, susține Mauro Petriccione, adăugând: “Câte riscuri ne vom asuma… de dragul politicii climatice? Acesta este un raționament politic”.

Planul Ursulei von der Leyen de a extinde ETS în sectorul transporturilor – idee susținută de ani buni de industria auto germană – a generat reacții diverse.

“Aceasta a fost o dezbatere organizată în urmă cu cinci ani și chiar nu sunt convins că acest lucru va funcționa bine”, a declarat Miriam Dalli, europarlamentar din partea socialiștilor și democraților care a condus negocierile pentru Parlament privind stabilirea standardelor de dioxid de carbon pentru autoutilitare pentru 2030. „Să nu ne grăbim să transferăm transportul și clădirile în ETS”.

Dacă mașinile ar fi acoperite de sistemul de tranzacționare, prețurile actuale ale emisiilor ar fi prea mici pentru a forța producătorii de autovehicule să-și curețe flotele, a avertizat ea. “Prețul ETS ar trebui să fie astronomic pentru a face diferența în sectoare precum transportul.”

Petriccione a fost la fel de prudent cu privire la lărgirea pieței de carbon a blocului european. „În opinia mea, nu puteți înlocui ceea ce facem deja în sectorul transportului rutier cu ETS”, a declarat acesta.

Cu toate acestea, semnalele sunt că Ursula von der Leyen intenționează să lucreze din greu la programul său cu privire la schimbările climatice. 

Related posts

De ce se opune Emmanuel Macron începerii procesului de aderare la UE cu Macedonia de Nord și Albania

Adelina Miron

Șase state europene i-au scris lui Jean Claude Juncker: vor reforma procesului de extindere a Uniunii Europene

Adelina Miron

Europa definește ceea ce investitorii pot numi „ecologic”. Legea „taxonomiei” își propune să atragă capital pentru a atinge obiectivele climatice ale UE

Adelina Miron

Ce trebuie să facă Rovana Plumb în primele 100 de zile dacă va fi comisar european la Transporturi

Vlad Epurescu

România dă peste cap Uniunea Europeană. Cum afectează saga desemnării candidatului pentru comisar european inclusiv discuțiile pe bugetul UE

Vlad Epurescu

Rovana Plumb a fost respinsă de JURI. Pe cine poate propune Viorica Dăncilă

Vlad Epurescu

Leave a Comment