fbpx
europolitics
Bruxelles Comisia Europeana

De ce a ales-o Ursula von der Leyen pe Adina Vălean pentru funcția de comisar european la Transporturi

Ursula von der Leyen s-a decis, astăzi, cu privire la unul dintre cele două nume de candidați propuse de noul guvern de la București pentru portofoliul de comisar european alocat României. Președintele ales al Comisiei Europene a avut de ales între Siegfried Mureșan și Adina Vălean, preferând să meargă pe mâna celei din urmă.

Întâlnirea Ursulei von der Leyen cu Klaus Iohannis care a avut loc în urmă cu trei săptămâni și jumătate a produs primul indiciu cu privire la posibila opțiune a României pentru portofoliul de comisar. Președintele ales al Comisei i-a sugerat președintelui României că o femeie ar fi mai potrivită acestui portofoliu însă, decisivă a fost seara de marți, 5 noiembrie, atunci când Adina Vălean a prins un culoar nesperat spre a fi desemnată candidatul României.

Frustrați pentru că au pierdut un loc în Colegiul Comisarilor după prăbușirea guvernului condus de Viorica Dăncilă, cei din S&D i-au atras atenția Ursulei von der Leyen că ar fi mai indicat să nu renunțe la obiectivul de a avea o cotă de gen echilibrată în Colegiul Comisarilor.

În realitate, din pozițiile publice exprimate, trei mari criterii au stat la baza evaluării Ursulei von der Leyen în procesul de alegere dintre cei doi nominalizați de România: experiența parlamentară, influența politică și o experiență profesională relevantă în raport cu portofoliul vizat. Asigurarea unei cote de gen echilibrate în Colegiul Comisarilor nu a mai fost, de fapt, un obiectiv în sine, ținând cont că Franța l-a nominalizat pe Thierry Breton, după ce primul nume desemnat de francezi a fost cel al lui Sylvie Goulard.

Experiența parlamentară

Adina Vălean este unul dintre cei mai longevivi europarlamentari, fiind la a patra legislatură. Totodată, este singurul est-european care deține, în actualul mandat, președinția unei comisii de specialitate în Parlamentul European. Este vorba despre ITRE, unul dintre cele mai importante comitete, ale cărui domenii de activitate vor fi vizate de transformările tranziției energetice.

Adina Vălean a fost, în trecut, raportor pe mai multe pachete legislative ce vizau stimularea proiectelor de investiții în infrastructura energetică, reglementarea unui cadru comun pentru rețelele și serviciile de comunicații electronice pentru diminuarea tarifelor de roaming, aplicarea Directivei 2004/38/CE privind dreptul la liberă circulație și ședere pe teritoriul statelor membre pentru cetățenii Uniunii și membrii familiilor acestora sau Mecanismul Conectarea Europei.

În mandatul trecut, Adina Vălean a fost președintele comisiei ENVI, cea legată de politicile de mediu. Practic, expertiza ei poate da un echilibru de substanță, în sectorul transporturilor, viziunea ei fiind una de stimulare a competitivității industriei europene. Ne îndreptăm spre un viitor sustenabil și cu o economie cu emisii scăzute de carbon, iar acest lucru presupune un efort suplimentar de investiții. Într-un scenariu, poate amenința competitivitatea economică a industriei”, a detaliat Adina Vălean într-un interviu acordat în urmă cu două săptămâni pentru europolitics.ro.

Influența politică

Votewatch, unul dintre cele mai importante site-uri care analizează prestația europarlamentarilor, o clasa pe Adina Vălean în legislatura trecută pe poziția a patra în topul celor mai influenți euroaleși din Parlamentul European. Clasamentul a fost realizat în urma unei evaluări care a combinat elemente cantitative și calitative și care au ținut cont de dosarele de raportor ale europarlamentarilor, pozițiile cheie abordate, rolurile avute în comisiile europarlamentare, puterea de decizie, rezultatele în voturi și alți factori care modelează nivelul de influență al unui europarlamentar.

Experiență relevantă

Portofoliul Transporturilor va fi unul cheie în noul mandat al Comisiei Europene. Ursula von der Leyen și-a asumat că, în primele 100 de zile de la preluarea mandatului, va prezenta un set de acțiuni pentru diminuarea emisiilor de dioxid de carbon care vor fi reunite în așa-numitul Green Deal. În acest context, contribuția Adinei Vălean, comisarul desemnat de România, va fi una importantă.

Cel mai urgent și cel mai important dintre aceste proiecte care implică Transporturile se referă la extinderea sistemului de taxare al emisiilor de carbon, pentru a acoperi sectorul maritim și reducerea alocărilor gratuite de certificate de carbon pentru industria aviatică, așa cum este exprimat în Green Deal, unul dintre cele mai importante obiective politice ale Ursulei von der Leyen.

„În cariera sa a acumulat experiență pe subiectele asociate portofoliului Transporturilor. A fost raportor al ,,Mecanismului pentru Interconectarea Europei’’, prin care este susținută infrastructura în domeniul transporturilor, energiei și serviciilor digitale. Prin acest proiect a lucrat la sisteme de conectare a vehiculelor și de reducere a emisiilor de dioxid de carbon”, se arată într-o declarație formulată de unul dintre purtătorii de cuvânt ai Comisiei Europene.

Rețelele de transport TEN-T Core şi Comprehensive sunt interconexiuni transeuropene care contribuie la îmbunătăţirea liberei circulaţii a persoanelor, bunurilor, capitalurilor şi serviciilor şi la promovarea coeziunii economice, sociale şi teritoriale şi contribuie la realizarea unei economii de piaţă sociale mai competitive. În acest context, proiectele de infrastructură vor trebui concepute și administrate pentru a îmbunătăți mobilitatea militară, sursa de finanțare fiind Facilitatea Conectarea Europei.

Related posts

Adina Vălean: „Dacă Sylvie Goulard mai era europarlamentar, ar fi pus aceleași întrebări!” Scandalul angajărilor fictive, tema principală la audierile candidatului Franței pentru Comisia Europeană!

Europolitics.ro

Avertismentul Comisiei Europene pentru zona euro: nu mai cheltuiți atât de mult!

Adelina Miron

Cum arată noua Comisie Europeană în termenii promisiunilor Ursulei von der Leyen: o uniune a apărării, planuri mari pentru migrație și un „nou început”

Adelina Miron

Planul Adinei Vălean, propunerea de comisar a României, pentru transportul european

Vlad Epurescu

Este nevoie de o strategie pentru macroregiunea Carpaților? De ce se împotrivește Comisia Europeană acestui demers

Europolitics.ro

Comisia Europeană, despre România, în raportul MCV: „S-a înregistrat un regres”. Bruxelles propune ieșirea Bulgariei din MCV!

Vlad Epurescu

Leave a Comment