fbpx trusted online casino malaysia
europolitics
Bruxelles Comisia Europeana

De ce 31 octombrie va fi cea mai importantă zi pentru Uniunea Europeană în această toamnă

Brexit

Cea mai importantă zi a Uniunii Europene din această toamnă este 31 octombrie. Atunci va fi momentul când se va face schimbarea de gardă de la Comisia Europeană și, tot atunci, Ursula von der Leyen se va confrunta cu două mari probleme cărora ar trebui să le găsească o rezolvare extrem de rapidă: Brexit și relațiile comerciale cu SUA.  

Comisia Juncker și-a început oficial mandatul la 1 noiembrie 2014 și va funcționa până la 31 octombrie 2019. Acest lucru înseamnă că Ursula von der Leyen va trebui, până la finalul lunii august, să bată în cuie componența Colegiului Comisarilor, echipa cu care va conduce, practic, Comisia Europeană.

Acest lucru îi va permite ca, în perioada 22 – 24 octombrie, să primească validarea Parlamentului European într-o sesiune plenară ce va avea loc la Strasbourg. Dacă nu va primi confirmarea Parlamentului, atunci, echipa lui Jean-Claude Juncker va rămâne pe poziții.

Cu toate acestea, finalul lunii octombrie va fi de foc. Pe 31 octombrie expiră perioada de grație acordată Marii Britanii pentru Brexit.

Anul trecut, pe 25 iulie, președintele Jean-Claude Juncker a negociat un armistițiu comercial cu președintele american Donald Trump, valid până în ultima zi a lui Juncker în funcție. Adică, începând cu 1 noiembrie, Trump ar putea să-și pună în practică planul de a impune tarife la importuri producătorilor germani de automobile.

Va ieși Marea Britanie din Uniunea Europeană pe 31 octombrie?

La Summitul UE din 10 aprilie care a avut la Bruxelles, liderii UE au convenit să prelungească termenul prevăzut în Articolul 50 cu privire la ieșirea Marii Britanii din UE. Acest lucru ar trebui să se întâmple la sfârșitul lunii octombrie, iar dacă acordul de retragere este ratificat de ambele părți înainte de acest termen, Marea Britanie poate pleca în prima zi a lunii următoare.

Începutul acestei săptămâni a marcat numirea lui Boris Johnson în funcția de prim-ministru al Marii Britanii. El a promis să-i sfideze pe toți cei care pun la îndoială faptul că nu va ajunge la o înțelegere cu UE pentru Brexit, pentru ca divorțul Marii Britanii de UE să se producă pe 31 octombrie.

UE a respins, însă, cererea lui Johnson de a renegocia acordul de retragere al Marii Britanii, președintele Jean-Claude Juncker declarând că înțelegerea pe care Parlamentul de la Londra a respins-o de trei ori și care a dus la demisia fostului premier Theresa May a fost și este cel mai bun și singurul acord posibil dintre cele două părți.

Mai mulți oficiali de la Bruxelles, scrie Financial Times, au concluzionat că Boris Johnson nu este cu adevărat interesat de noi negocieri și că și-a dorit ca aceste discuții să eșueze, oferindu-i o scuză și un argument pentru a organiza alegeri anticipate.

Declarația de joi a premierului britanic pentru Parlament a indicat că, probabil, va pregăti Marea Britanie pentru o ieșire „fără acte” în încercarea de a obține concesii din partea UE iar Michael Gove va fi cel însărcinat cu această responsabilitate.

O dovadă în plus că Boris Johnson vizează să scoată Marea Britanie din UE la 31 octombrie este faptul că a refuzat să facă o nouă nominalizare de comisar european pentru a-l înlocui pe Julian King, cel care se ocupă, acum, de portofoliul legat de Securitatea Uniunii.

În discursul său rostit în fața Parlamentului European, în ziua în care a primit votul pentru a conduce Comisia Europeană, Ursula von der Leyen a spus că două dintre prioritățile sale, în ceea ce privește Brexitul, sunt protejarea drepturilor conferite cetățenilor din blocul UE și asigurarea păcii și stabilității la granița cu Irlanda. În plus, ea a afirmat că este pregătită să acorde o extindere a termenului limită pentru Brexit, dacă va fi nevoie de acest lucru.

Deși Emmanuel Macron opune o rezistență puternică față de prelungirea acestui termen de 31 octombrie, celelalte țări din UE nu își doresc foarte tare o ieșire dezordonată a Marii Britanii. Cancelarul german Angela Merkel a spus în repetate rânduri că vrea ca Marea Britanie să plece din UE în baza unei înțelegeri și că este decisă să depună tot efortul în acest sens.

Va suprataxa Donald Trump importurile germane de autovehicule?

Un factor-cheie al politicii comerciale gândită de președintele Donald Trump față de UE și statele sale membre – Germania în special – are ca punct central deficitul comercial al SUA. Trump și echipa sa de la Casa Albă văd în UE atât un adversar cât și un potențialul aliat.

Pe de-o parte, nu numai că UE a devenit o țintă a acțiunilor comerciale ale Statelor Unite, dar țările europene au avut de suferit de pe urma războiului comercial al SUA cu China. Pe de altă parte, SUA recunoaște UE ca potențial partener în abordarea practicilor comerciale neloiale la scară largă și, împreună, ar putea să reformeze sistemul comercial global.

Anul trecut, pe 25 iulie, președintele american Donald Trump și președintele Comisiei Europene Jean-Claude Juncker conveneau, la Casa Albă, asupra unui acord comercial de principiu a cărui durată ar expira la finalul lunii octombrie 2019.

Obiectivele acordului se refereau la eliminarea tarifelor, barierelor netarifare și a subvențiilor pentru mai multe bunuri industriale iar comerțul cu servicii, cu produse chimice, farmaceutice și medicale să se intensifice. Gazul natural lichefiat importat din SUA ar trebui să contribuie la diversificarea surselor de aprovizionarea cu energie pentru Uniunea Europeană iar tot ceea ce înseamnă obstacol birocratic în calea comerțului să fie eliminat.

Cumva, tensiunile s-au mai atenuat față de momentul iulie 2018 și, ulterior SUA și UE au deschis calea pentru viitoare discuții comerciale. Pentru moment, totuși, obiectivele de negociere ale celor două părți se deosebesc fundamental în potențialul lor de aplicare – în special în ceea ce privește agricultura și sectorul automobilelor, care a devenit următoarea țintă pentru Donald Trump.

Conform ultimelor statistici, Statele Unite au cumpărat anul trecut autovehicule și componente germane auto în valoare de 31 de miliarde de euro, devenind astfel cea mai mare piață de export pentru industria auto germană. Volkswagen, Porsche, Mercedes-Benz, BMW și Audi au vândut, anul trecut, în Statele Unite, 1.340.000 de autoturisme și autoutilitare. Companiile germane au construit 750.000 de mașini de lux în fabricile pe care le operează în SUA, dintre care 44% au fost vândute la nivel local, iar restul a fost exportat în străinătate.

În ciuda acestui fapt, Washington declara la începutul acestui an că ia în calcul să impună un tarif de 25% pe importurile de automobile provenite din Uniunea Europeană pe motive de securitate națională, un pas pe care factorii de decizie europeni l-au numit nejustificat. Dacă acest lucru se va întâmpla, Comisia Europeană susține că prețul autoturismelor străine importate din UE în SUA ar crește, în medie, cu 10.000 de euro.

Impunerea de tarife pentru importurile de autoturisme și piese auto europene ar marca o escaladare substanțială a tensiunilor transatlantice, deoarece valoarea exporturilor de automobile europene către piața americană este de aproximativ 10 ori mai mare decât cea a exporturilor de oțel și aluminiu ale blocului european. Drept urmare, europenii au în plan o serie de măsuri de retaliere care ar viza o cantitate mai mare de exporturi din SUA către Europa.

Uniunea Europeană aproape că a dublat până la 35 de miliarde de euro valoarea bunurilor americane care ar urma să suporte creșteri ale tarifelor de import. Cifra inițială era de 20 de miliarde de euro, dar aceasta a fost revizuită iar anunțul a fost făcut marți, 23 iulie, chiar de către comisarul european pentru comerț, Cecilia Malmstrom.  

Într-un interviu acordat celor de la Bloomberg după votul din Parlamentul European, Ursula von der Leyen, fostul ministru german al Apărării, a declarat că speră să îl convingă pe Donald Trump să renunțe la planul său, reamintind toate domeniile în care interesele europene și americane coincid.

“Avem o serie de probleme de rezolvat, dar nu trebuie să uităm niciodată că suntem aliați și că suntem prieteni. Există mai multe chestiuni care ne privesc împreună”, a spus Ursula von der Leyen, lăsând de înțeles că este dispusă la un dialog consistent pentru a depăși aceste tensiuni.

Related posts

Comisia Europeană, undă verde pentru Croația să intre în Schengen

Vlad Epurescu

Uniunea Europeană ezită să solicite schimbări deși situația bugetelor Franței și Italiei este ,,îngrijorătoare’’

Adelina Miron

Adina Vălean: „Dacă Sylvie Goulard mai era europarlamentar, ar fi pus aceleași întrebări!” Scandalul angajărilor fictive, tema principală la audierile candidatului Franței pentru Comisia Europeană!

Europolitics.ro

După Rovana Plumb și László Trócsány, cine urmează să pice în Parlamentul European? Ce strategie are Ursula von der Leyen și pe cine a nominalizat Ungaria

Vlad Epurescu

Ce conexiuni cu Rusia ar fi avut László Trócsányi, candidatul maghiar la funcția de comisar european pentru Extindere

Adelina Miron

Migrația și clima au înghețat negocierile pe bugetul multianual al Uniunii Europene

Adelina Miron

Leave a Comment

trusted online casino malaysia