fbpx trusted online casino malaysia
europolitics
Brexit

Marea Britanie are un plan care ar putea rezolva problema frontierei cu Irlanda de Nord

În timpul campaniei sale pentru a prelua conducerea Partidului Cconservator, Boris Johnson a promis să stabilească porturi libere (porto franco) în Marea Britanie ca o soluție pentru a face față efectelor negative pe care Brexit-ul ar putea să le producă asupra afacerilor. Porturile libere sunt zone în care normele vamale obișnuite nu se aplică, astfel încât mărfurile sunt importate fără tarife și pot fi utilizate acolo pentru fabricare.

După Brexit, de exemplu, acest lucru ar putea fi benefic pentru producătorii de mașini din Marea Britanie, deoarece nu ar trebui să plătească tarifele Regatului Unit pentru piese din UE, deși ar fi totuși responsabili pentru tarifele la reexportarea autovehiculelor în UE.

La începutul lunii august, ministrul britanic pentru comerț internațional, Liz Truss, a început un proces pentru a alege ce porturi vor fi  favorizate. Teesside și Milford Haven au fost menționate, întrucât sunt situate în regiuni în care cu economia nu prea performează. De asemenea, ea a sugerat că ar putea fi acordate regimuri speciale de impozitare și reglementare pentru astfel de porturi, pentru a le face și mai atractive pentru afaceri.

De la începutul anilor 1950 până la intrarea Irlandei în UE în 1973, Aeroportul Shannon a beneficiat de un statut similar. Acest lucru a facilitat creșterea numărului de firmelor exportatoare din vecinătatea aeroportului, într-un moment în care companiile situate în cealaltă parte a Irlandei trebuiau să plătească tarife prohibitive la importuri.

Având în vedere acest avantaj, un număr semnificativ de firme s-au instalat în Shannon și au exportat aproape tot ceea ce au produs. De-a lungul timpului, pe măsură ce tarifele la importurile din Europa au fost reduse și, în cele din urmă, eliminate odată cu intrarea în UE, avantajele acestui regim s-au diminuat, iar statutul special a dispărut în 1973.

Cu toate acestea, deși statutul de zonă economică liberăstatutul de port liber pentru Shannon a fost benefic în anii ’50 și ’60, din cauza tarifelor mari la importurile diîn Irlanda, este greu de crezut că Marea Britanie, începând cu anul din anii 2020, va operanu este puțin probabil să opereze un sistem tarifar de import ridicat. Acest lucru înseamnă că câștigurile comparative de la statutul de port liber ar fi mai mici, ceea ce face mai puțin probabil ca marile firme producătoare să se mute doar pentru a beneficia de acest regim.

Pentru a ajuta industria auto din Marea Britanie, ar avea mai mult sens să nominalizeze zone de acest tip acoloprecum porturile libere unde instalațiile producătorilor sunt deja localizate (de exemplu, în Sunderland, pentru Nissan), decât să se aștepte ca firmele să se mute într-o nouă zonă economică liberăun nou port liber.

Ce se întâmplă cu taxele vamale în acest scenariu

Beneficiile statutului de zonă economică liberăport liber se vor aplica doar pentru mărfurile de export, nu și pentru mărfurile fabricate în zona desemnată și vândute în altă parte în Marea Britanie. ProducătoriiAceștia vor fi responsabili pentru taxele vamale odată ce vor trece frontiera portului liber. În caz contrar, orice marfă ar putea intra în Marea Britanie fără tarife, trecând direct printr-un port liber. 

O caracteristică cheie a noilor porturi libere propuse în Marea Britanie este că acestea vor avea un regim vamal diferit și, probabil, regimuri fiscale și de reglementare diferite față de restul Regatului Unit și ar presupune controlularea circulației între porturile libere și restul Regatului Unit.

Acordul inițial dintre UE și Marea Britanie din decembrie 2017 implica un statut special pentru Irlanda de Nord – practic o versiune ceva mai generoasă a regimului pe care guvernul britanic îl propune în prezent pentru porturile libere din Marea Britanie.

Cu toate acestea, din cauză că Partidul Democrat Unionist (PDU) a considerat că, în cazul în care normele vamale și de reglementare separate pentru Irlanda de Nord i-ar pune în pericol statutul în Regatul Unit, aceștia au forțat o schimbare. „Statutul special”  propus Irlandei de Nord s-ar aplica Regatului Unit în întregime până când vor găsi o rezolvare.

Întrucât PDU nu s-a opus propunerilor noului guvern britanic privind statutul de port liber pentru Teesside și Milford Haven, o soluție pentru actualul impas Brexit ar fi aplicarea statutului de port libert în toată Irlanda de Nord, cu condițiile din decembrie 2017 aplicate de-a lungul liniei. 

Acest lucru nu ar evita doar nevoia de activare a frontierei, dar ar reprezenta o înțelegere avantajoasă pentru Irlanda de Nord. 

În timp ce această soluție ar însemna că termenii statutului de port liber pentru Irlanda de Nord ar fi un pic diferiți de cei pentru porturile britanice favorizate, caracteristica comună a tuturor acestor porturi libere ar fi restricțiile privind circulația mărfurilor peste granițele lor în restul Marii Britanii, care reflectă diferitele regimuri vamale și de reglementare din zonele portuare libere.

Related posts

Boris Johnson, față în față cu o criză constituțională. Ce șanse sunt ca Brexit să aibă loc la 31 octombrie

Europolitics.ro

De ce Marea Britanie nu mai este un partener de încredere pentru Bruxelles

Adelina Miron

Cum ar putea evolua cooperarea transatlantică în sfera politicii externe după Brexit

Adelina Miron

De ce noul acord Brexit, negociat de Boris Johnson, este un pericol mai mare pentru economia britanică decât soluția Theresei May

Adelina Miron

Marea Britanie nu este singura care trece printr-o criză de mari proporții, Europa se scaldă în aceleași ape

Adelina Miron

Ce ultimatum i-a dat Finlanda pentru Brexit Marii Britanii

Adelina Miron

Leave a Comment

trusted online casino malaysia