fbpx trusted online casino malaysia
europolitics
Brexit

Cum va afecta Brexit politica de securitate europeană?

Apărarea Europei a generat discuții intense săptămâna aceasta cu ocazia Summit-ului NATO de la Londra care a marcat aniversarea a 70 de ani de la înființarea alianței nord-atlantice.

Subiectele au variat de la investițiile pentru armată, strategia pentru zona Baltică și până la controversa privind comentariul președintelui francez Emmanuel Macron despre ,,moartea cerebrală’’ a organizației. 

Cu toate acestea, o problemă importantă a primit foarte puțină atenție: impactul Brexit-ului asupra securității Europei.

Marea Britanie și UE trebuie să decidă un cadru legal pentru cooperarea lor viitoare în domeniul apărării, cu doar câteva săptămâni înainte ca Marea Britanie să părăsească blocul european.

„Brexit înseamnă Brexit și atunci când vine vorba de securitate și apărare”, a declarat fostul negociator al UE, Michel Barnier, când a vorbit vineri la conferința anuală a Agenției Europene de Apărare. “Va avea consecințe asupra afacerilor noastre, inclusiv asupra industriei noastre de apărare. Aceasta nu va fi o activitate normală”, a avertizat Barnier.

“În viitor, UE și Regatul Unit nu vor mai coopera în termenii de astăzi”, a spus negociatorul UE. Dar cum se va desfășura, în viitor, această cooperare, nu este clar.

Euronews a analizat viitorul cooperării între Marea Britanie și UE în domeniul apărării după Brexit și modul în care retragerea celei mai mari puteri militare a blocului va avea un impact asupra politicilor de securitate ale ambelor părți.

De ce există incertitudine?

“Discuțiile privind o colaborare între Marea Britanie și UE privind viitorul politicii de securitate pot avea loc numai după ce Marea Britanie părăsește blocul”, a declarat pentru Euronews expertul francez Pierre Haroche de la Institutul de Cercetări Strategice al Academiei Militare (IRSEM). Data Brexitului este 31 ianuarie 2020, ceea ce înseamnă că negocierile nu vor începe până în februarie.

“Relația dintre UE și Regatul Unit va fi un pachet care va include nu doar probleme de apărare, ci și relații economice, sociale sau comerciale”, a continuat Pierre Haroche.

Michel Barnier însuși a avertizat că aceste discuții vor fi provocatoare.

“Odată ce Acordul de Retragere a fost ratificat, avem 11 luni pentru a asigura prioritățile parteneriatului pentru comerț și securitate”, a spus Michel Barnier vineri. “Aceasta va fi o provocare enormă. Va necesita voință politică și așteptări realiste.”

“Nu știm cât de departe va fi dispus Regatul Unit să coopereze cu UE, deoarece acest lucru este sensibil din punct de vedere politic pentru cetățenii britanici”, a declarat Pierre Haroche pentru Euronews.

“Ceea ce m-a frapat când am discutat problema cu britanicii a fost cât de mult depindeau de ceea ce era acceptabil din punct de vedere politic de către guvernul lor. Chiar și despre problemele în care ne putem imagina că Marea Britanie are interesul de a coopera cu UE, cum ar fi Fondul European de Apărare care subvenționează cooperarea industrială, și companiile din Marea Britanie sunt foarte importante în acest domeniu, există întotdeauna această incertitudine politică”, a spus Pierre Haroche.

De ce contează cooperarea continuă?

Deoarece NATO este încă percepută pe scară largă drept piatra de temelie a apărării Europei, plecarea Marii Britanii din UE poate să nu pară atât de semnificativă la prima vedere. În timp ce Marea Britanie urmează să părăsească blocul, va rămâne, desigur, un membru deplin al alianței transatlantice.

Mai mult, contribuția Marii Britanii la Politica Comună Europeană de Securitate și Apărare (PSDC) a fost limitată – doar 2.3% din totalul contribuțiilor de personal ale statelor membre, potrivit Comitetului UE al Camerei Lorzilor. Din această perspectivă, impactul Brexit-ului asupra politicii de apărare a UE nu va fi catastrofal.

Dar, pentru UE, plecarea uneia dintre cele mai puternice forțe de apărare nu este fără consecințe. Experții în materie spun că Marea Britanie “este unul dintre cele două state membre care dețin capacități militare cu spectru complet (inclusiv un element de descurajare nucleară) și este unul dintre cele șase state membre care îndeplinesc obiectivul NATO de a aloca 2% din PIB pentru apărare.”

“Regatul Unit deține, de asemenea, un loc permanent în Consiliul de Securitate al ONU și are cel mai mare buget militar din UE”, a menționat Institutul.

După cum a spus Centrul pentru Reforma Europeană, „poate că va exista mai mult entuziasm pentru cooperarea europeană pentru apărare, dar vor fi mai puține capacități militare”, după Brexit.

Politicile britanice de apărare vor fi afectate, de asemenea, de impactul Brexit-ului pe termen lung. „Impactul Brexit asupra armatei britanice este, probabil, minim în viitorul apropiat. Cu toate acestea, pe termen lung, capacitatea Regatului Unit de a influența Programul de Dezvoltare a Sectorului Public va fi redusă în mod semnificativ”, potrivit Bibliotecii Camerei Comunelor. 

Prin urmare, majoritatea experților observă că este în interesul ambelor părți să continue cooperarea pentru securitate după Brexit.

“Marea Britanie și țările UE împart același mediu strategic și, implicit, aceleași amenințări la adresa păcii și securității lor. Istoric, pragmatic și geografic, rămân profund legate dintr-o perspectivă a securității și apărării și există un consens politic cu privire la necesitatea dezvoltării acestei legături”, a menționat consiliul de experți al Parlamentului European într-o informare din aprilie.

Cooperarea UE în domeniul apărării după Brexit

Din punct de vedere legal, după ce a părăsit UE, Marea Britanie va deveni o țară terță în raport cu UE atunci când va veni vorba de politica externă și de apărare, a spus Michel Barnier.

Aceasta înseamnă că Londra nu va mai avea un rol în procesul decizional al UE, iar contribuțiile sale la operațiuni militare vor fi supuse acelorași reguli care se aplică țărilor non-UE. Există precedente ale asocierii țărilor terțe la politica comună de securitate și apărare a UE – inclusiv Turcia, Rusia, Brazilia și Africa de Sud.

Domeniile în care Regatul Unit și UE doresc să coopereze cel mai îndeaproape includ, potrivit lui Michel Barnier, „unirea forțelor în operațiunile de stabilizare conduse de UE în vecinătatea Europei”, „implicarea pe teren pentru a furniza acțiuni externe și a gestiona provocările globale într-o manieră coerentă și “cooperarea în domeniul tehnologiilor și echipamentelor de apărare”.

Mijloacele de cooperare în afara structurilor UE

“Plecarea Marii Britanii din UE nu înseamnă sfârșitul relațiilor”, când vine vorba de cooperarea în domeniul apărării, a declarat Guillaume Lasconjarias, Cercetător Asociat la Institutul Francez de Relații Internaționale (IFRI).

Dincolo de cooperarea cu Uniunea Europeană însăși, cooperarea bilaterală va rămâne esențială, a declarat expertul Euronews, în special în cadrul Tratatelor de la Casa Lancaster din 2010 între Marea Britanie și Franța.

Acordurile bilaterale au determinat o cooperare fără precedent în domeniul apărării între cele două țări – inclusiv o Forță Expediționară Comună Unită, desfășurarea comună a grupului operativ maritim și programe comune de pregătire militară. Acest lucru va continua după Brexit, indiferent de situație.

“De când a fost luată această decizie [Brexit], a existat o revenire și reangajare solidă a Regatului Unit în cadrul NATO”, a declarat Guillaume Lasconjarias pentru Euronews.

Noua Inițiativă de Intervenție Europeană propusă de Franța în 2017 și configurată în afara structurilor UE va oferi, de asemenea, oportunități reînnoite de cooperare după Brexit.

“Aceasta este o organizație internațională originală (…) există aliați și oameni din afara UE, iar această originalitate înseamnă că Marea Britanie nu va fi exclusă peste noapte, nu vor fi ei împotriva restului Europei”, a spus Guillaume Lasconjarias.

“Există o fază de incertitudine, iar incertitudinea nu este niciodată un lucru bun. Dar nu există un motiv de neliniște pentru ceea ce se va întâmpla după 31 ianuarie. Nu acolo este problema”, a continuat expertul.

Related posts

Marea Britanie nu este singura care trece printr-o criză de mari proporții, Europa se scaldă în aceleași ape

Adelina Miron

Jean-Claude Juncker respinge asumarea responsabilității la Bruxelles pentru frontiera cu Irlanda. Brexitul este o ‘’decizie britanică’’

Adelina Miron

Cum ar putea evolua cooperarea transatlantică în sfera politicii externe după Brexit

Adelina Miron

Portretul lui David Frost, consilierul lui Boris Johnson care va coordona etapele următoare ale Brexitului

Adelina Miron

De ce Marea Britanie nu mai este un partener de încredere pentru Bruxelles

Adelina Miron

Condiția pentru ca Brexitul fără acord să fie amânat

Adelina Miron

Leave a Comment

trusted online casino malaysia