fbpx trusted online casino malaysia
europolitics
Defence

După corvete, la șantierele navale din Tulcea și Brăila s-ar putea produce și submarine!

santierele navale din tulcea si braila

Industria de apărare navală românească este în fața unei mari provocări. Grupul Fincantieri, care deține prin subsidiara norvegiană VARD șantierele navale din Tulcea și Brăila, este interesat de o colaborare mai strânsă cu șantierul naval din Mangalia. Dacă va câștiga licitația pentru construcția celor patru corvete multirol, cei de la Fincantieri urmăresc să se implice în refacerea celor două fregate românești și să propună un plan pentru construcția de submarine.

Avantajele pentru piața internă sunt extrem de importante. În primul rând, va exista o cerere importantă de forță de muncă, investiția în programele de training și transferul de expertiză și de know how vor ridica valoarea muncitorilor români, șantierul naval din Mangalia ar putea fi salvat de la dispariție, țara noastră își va spori securitatea militară la Marea Neagră iar rețeta de înzestrare a flotei românești ar putea constitui un model și pentru alte state din zonă.

La șantierele navale din Tulcea și Brăila s-ar putea construi și submarine

Programul de înzestrare al armatei române cuprinde și achiziționarea a patru corvete multirol. Valoarea investiției se ridică la 1.6 miliarde de euro iar cele patru nave care ar trebui să completeze prezenta românească la Marea Neagră ar urma să fie construite la santierele navale din Tulcea și Brăila.

Înițial, în competiție au intrat cei de ia Fincantieri, Naval Grup – SN Constanța, Șantierul Naval Damen din Galați, Thyssen Krupp Marine Systems Germania și STM Turcia. Pe 13 august, Ministerul Economiei ar urma să desemneze cele două companii care ar urma să intre în finala licitației iar câștigătorul va fi anunțat în luna octombrie a acestui an.

fregate romania


Am avut discuții cu reprezentanți ai marinei militare românești și chiar sunt nerăbdători să primească o ofertă pentru a reface navele care sunt în serviciu. Suntem interesați de orice propunere care vine din partea României. 

— Enrico Bonetti, vicepreședinte senior al Diviziei Navale a grupului italian Fincantieri —


La prima vedere, prezența cea mai solidă o au cei de la Fincantieri. Cu o investiție de peste 150 de milioane de euro în șantierele navale din Tulcea și Brăila, italienii au oferit statului român perspectiva de a construi în țara noastră corvetele multirol iar cele două șantiere sunt cele mai potrivite pentru acest tip de proiect.

„Șantierele navale din Tulcea și Brăila sunt companii românești 100%, chiar dacă proprietarul este străin. Taxele sunt plătite în România. Vrem să stabilim rădăcini adânci în țară. În termeni de mărime, șantierul naval unde se pot construi corvetele este Brăila. Șantierele navale din Tulcea și Brăila sunt integrate complet, dar faza finală a acțiunilor noastre poate fi făcută în Brăila, poate și în Tulcea, dar Brăila este mai potrivită pentru dimensiunea acelor nave. Corvetele nu sunt nave mari, sunt complexe, dar nu mari. Brăila este mai potrivit pentru aceste dimensiuni dar producția se poate face la fel de bine și la Tulcea. Unele părți componente, unele blocuri pot fi subcontractate chiar și la alte șantiere navale. Suntem deschiși la colaborări dar cu angajamente clare în ceea ce privește calitatea și programul de livrare. Pentru faza finală ne vom folosi de șantierul naval care are deschidere la Marea Neagră”, a spus Enrico Bonetti.

Mai mult decât atât, dacă vor câștiga licitația, italienii urmăresc să dezvolte șantierele navale din Tulcea și Brăila pe care le dețin în țară pentru a dezvolta soluții tehnice pentru industria apărării. La începutul anului, ministrul Apărării, Mihai Fifor, declara la audierea din comisiile de specialitate ale Parlamentului înainte de numire că trebuie întărite capabilitățile militare ale României la Marea Neagră, context în care a anunțat că are în vedere lansarea unui program de înzestrare a Forțelor Navale cu un submarin produs pe un șantier românesc. La șase luni de la acel moment și după mai multe discuții cu reprezentanții Forțelor Navale, cei de la Fincantieri au venit cu o soluție.

„Vrem să creștem capabilitățile pe care le avem la șantierele navale din Tulcea și Brăila. Am lucrat în ultimii trei ani pentru a livra orice tip de produs. Asta înseamnă pregătirea managementului, a inginerilor și a tot procesului de planificare. Este o schimbare importantă. Ne dorim să avem flexibilitate. În acest moment, șantierul naval din Tulcea este strategic pentru România. Noi credem că se potrivește perfect strategiei noastre să construim proiecte în domeniul apărării, inclusiv submarine”, a declarat Alberto Maestrini, directorul general Fincantieri.

De ce nu s-ar putea construi corvete la șantierul naval din Mangalia

În decembrie 2017, fostul premier Mihai Tudose se întreba de ce nu putem construi noi „niște bărcuțe” la Șantierul Naval din Mangalia.

Timpul a dat răspunsul cel mai bun: pentru că nu suntem în stare. Miza acelor „bărcuțe” o reprezenta, de fapt, construcția fregatelor pentru înzestrarea Forțelor Navale. Executivul de Mihai Tudose a blocat vânzarea pachetului majoritar de la Daewoo la Damen, exercitând dreptul de preempțiune pentru ca statul să preia pachetul majoritar. La finalul lunii martie, cei de la Șantierul Naval din Mangalia cădeau la un acord cu cei de la Damen pentru a prelua prin cesiune 2% din acțiunile olandezilor pentru a deveni acționarul majoritar.

Doar că, din februarie 2018, din momentul în care Guvernul Tudose a blocat vânzarea acțiunilor de la Daewoo la Damen, nu s-a mai livrat nicio navă. Comenzile au scăzut drastic din cauza incertitudinii iar angajații mergeau la muncă fără a avea la ce munci!


Cred că există o mare diferență între a face o alianță pe plan local pentru producția de corvete și a avea facilitățile de producție în proprietate, în țară, așa cum este cazul nostru. Atunci când faci o alianță, vorbim despre companii separate și dacă lucrurile nu merg în direcția corectă, sau apar probleme, lucrurile se vor complica. În ipoteza în care cineva face o alianță cu un șantier naval, iar acesta a întârziat cu producția, este problema lui. Dar dacă ești proprietarul șantierului naval, orice problemă care apare la șantierul naval este și problema companiei care îl deține.

— Angelo Fusco, vicepreşedinte executiv unitate navală Fincantieri —


Astăzi, ministerul Economiei condus de Dănuț Andrușcă a aprobat în AGA societății asocierea acesteia cu grupul olandez Damen Shipyards, prin care statul român va redeveni acționar majoritar al șantierului naval Daewoo Heavy Industries din Mangalia, cu 51% din capital. Șantierul își va schimba denumirea după implementarea tranzacției, prin ieșirea din acționariat a coreenilor de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.

Până acum, șantierul a fost ținut în viață de comenzile venite de la șantierele din Tulcea și Brăila, care aveau un excedent de producție. „În opinia mea, în România sunt doar doi competitori. Cei care promit că restartează șantierul naval „X”, fac doar propagandă. Mangalia și Galați supraviețuiesc grație contribuției oferită de șantierele din Brăila și Tulcea”, a spus Angelo Fusco, vicepreşedintele şantierului naval Fincantieri Italia.

Întrebat dacă șantierul naval din Mangalia ar putea fi implicat în construcția de corvete, managerul italian a răspuns tranșant.

”Noi am dat în producție la Mangalia comenzi de 10.000 de tone! În principiu. Problema este că una este ceea ce se vede la suprafață, și alta este ce este dedesubt. Corvetele sunt o afacere mult prea mică, însă, pentru Mangalia. O corvetă de 3000 de tone din care 1000 de tone sunt de oțel. Șantierul are o capacitate de 5-6000 de tone de oțel lunară. Noi urmărim la modul serios această posibilitate de a achiziționa șantierul naval din Mangalia, doar că nu știm cine este proprietarul. Dacă îl vom integra în fluxul nostru de producție, el ar avea un cu totul alt rol. De exemplu, o navă de croazieră are 30.000 de tone de oțel. Aceasta este capacitatea unui șantier naval ca cel din Mangalia. Dacă facem doar corvete, atunci trebuie modificată toată producția”.

Ce soluție au găsit italienii pentru piața forței de muncă din România

În ultimul Raport de Țară publicat de Comisia Europeană în luna mai este evidențiat faptul că, în ciuda unui șomaj redus, piața forței de muncă din România este extrem de rigidă iar personalul calificat alege oportunitatea de a munci în străinătate.

În fața acestei realități, cei de la Fincantieri au încheiat parteneriate cu școli profesionale și licee pentru programe de practică. „Când vorbim despre investiții, trebuie să luăm în considerare și pregătirea oamenilor. Acordăm o atenție mare spre a spori know how-ul directorilor, managerilor, montatorilor, sudorilor… Pentru a construi corvete în România suntem conștienți că trebuie să facem și un transfer de know how la toate nivelurile. Nu este vorba doar despre tehnologie, ci și despre oameni”, a spus și Tommaso Micangeli, director de vânzări la Fincantieri.

Related posts

SUA are un răspuns pentru Huawei: Pentagonul se bazează pe transportatorii comerciali din SUA pentru a ajuta la câștigarea cursei 5G

Adelina Miron

De ce Europa de Est nu îl va critica niciodată pe Donald Trump pentru declarațiile ostile la adresa NATO

Vlad Epurescu

Competiţia pentru corvete. Oferta Fincantieri: 230 de ani de experienţă în construcţia de nave pentru viitorul Forţelor Navale Române (P)

Vlad Epurescu

Fincantieri începe la Genova construcția celei de-a doua nave pentru Virgin Voyages. Sir Richard Branson dezvăluie numele primului vas de croazieră: Scarlet Lady

Vlad Epurescu

I-a promis Angela Merkel lui Donald Trump creșterea cheltuielilor dedicate apărării?

Vlad Epurescu

O scurtă istorie a unuia dintre cei mai mari constructori de nave din lume. Fincantieri, candidat calificat în licitaţia pentru construcţia de corvete în România (P)

Vlad Epurescu

Leave a Comment

trusted online casino malaysia