Europa, intre uniune bancara si dizolvare. Marele obstacol al uniunii bancare: alegerile din 2014!

Aceasta toamna este hotaratoare pentru Uniunea Europeana, ale carei eforturi de a curata si de a repara sistemul bancar ar putea insemna fie startul catre recuperarea economica, sau perpetuarea situatiei in care bancile zombie isi fac de cap. Este ultima sansa de a se regla niste legi puse in aplicare de la inceputul crizei inainte ca institutiile europene sa isi indrepte atentia spre alegerile din 2014.

 

barnier

Reglementarea activitatilor institutiilor non-bancare, testele de stres si infiintarea autoritatii rezolutorie bancara sunt principalele proiecte care trebuie sa fie puse in aplicare inainte ca europenii sa intre in focul campaniei electorale pentru alegerile din mai 2014.

Comisia Europeana va incerca sa urgenteze implementarea unor noi reguli pentru lumea financiar-bancara. Comisia spera ca membrii statelor si Parlamentul sa fie de-acord cu propunerile, sau cel putin sa adopte niste pozitii formale pe propuneri, inainte ca leguitorii sa isi incepe campania electorala inainte de alegerile din mai, de anul viitor.

Daca nu se va intampla acest lucru inainte ca Parlamentul si Comisia sa isi inceteze activitatea, lobby-stii vor avea o ocazie importanta sa puna presiune si sa trimita pachetul legislativ inapoi spre a fi revizuit iar proiectul uniunii bancare sa fie intarziat ani de zile.

Pe 4 septembrie, ar trebui sa fie aprobata noua reglementare pentru fondurile de pe piata monetara. Noua reglementare face parte dintr-un efort mai mare de a scoate din umbra activitatea de creditare a institutiilor non-bancare. Aceste fonduri sunt populare printre companii si investitorii in retail care cauta o alternativa mai profitabila decat depozitele bancare dar care le permite sa isi retraga banii la scurt timp si fara restrictii.

Comisia spune ca aceasta siguranta este de fapt o iluzie si ca fondurile de pe piata monetara se confrunta cu acelasi risc de pierderi si de panica pentru investitori ca si alte institutii financiare. In draftul de lege se prevede obligarea acestor fonduri sa isi evaluzeze zilnic valoarea activelor or sa isi construiasca rezerve de capital, impunand restrictii cu privire la practicile de investitii ale fondurilor.

Multe companii de investitii importante sunt deja cu mainile pe arme, plangandu-se ca cei din Comisie s-au grabit sa propuna o lege pentru care nu i-au examinat impactul. La doua saptamani dupa ce va prezenta propunerile, Comisia va trece la pasul urmator si va prezenta si regulile de setare a benchmarkurilor. Propunerile vor urma unor serii de ivestigatii asupra modului in care se fixeaza
LIBOR si pretul petrolului.

Propunerile mult asteptate care vor reglementa activitatea bancilor mari care combina activitatile de retail cu serviciile de investitii sunt asteptate a fi prezentate la mijlocul lui octombrie, numai ca, la aceasta ora, inca sunt in lucru. Asa ca membrii Comisiei spera ca, in octombrie, acestea sa fie parcurse macar ca o prima citire in Parlament si printre ministrii de finante.

Iar inainte de a intra in vacanta, Comisia Europeana si Germania abia au reusit sa stinga un conflict dupa ce Wolfgang Schauble, ministrul de finante german, a pus la indoiala bazele legale si nevoia unei noi autoritati care sa execute bancile insolvente din zona euro. Comisarul Michel Barnier i-a replicat lui Schauble ca intentia Comisiei nu este aceea de a deveni autoritatea rezolutorie a sistemului bancar din zona euro, dar nu a oferit si o alternativa la aceasta propunere.

Related News

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


UA-42426876-1