Ce îi lipsește Mecanismului European de Stabilitate ca să înlocuiască FMI-ul

Fondul de salvare cunoscut anterior sub denumirea de Mecanismul European de Stabilitate (European Stability Mechanism – ESM) poate primi în curând noi puteri noi, inclusiv funcții similare deținute în prezent de FMI. Dar există o problemă.

Miniștrii de finanțe ai celor 19 state membre ale zonei euro, adică cei care alcătuiesc consiliul de guvernatori al ESM, au discutat luni de zile despre modul în care organizația ar trebui dezvoltată în continuare. Ei au planuri mari și ar dori să vadă că ESM va deveni o versiune europeană a Fondului Monetar Internațional (FMI).

Ce ar trebui să facă ESM

Pentru a realiza acest lucru, ESM ar trebui să primească noi competențe pentru a monitoriza mai bine politicile fiscale ale țărilor din zona euro. De asemenea, organismul ar trebui să joace un rol mai important în salvarea băncilor, nu tocmai o responsabilitate lipsită de importanță dacă ar aparea o nouă criză financiară.

Nu în ultimul rând, ESM ar fi împuternicit să ajute mai bine guvernele care au o marjă strânsă de manevră fiscală. Consiliul de guvernatori speră că astfel de reforme vor susține fondul de salvare astfel încât să se poată ocupa chiar de o situație precum cea care se dezvoltă în Italia, unde guvernul urmărește un model de politică fiscală nesăbuită aplicat în trecut și în Grecia, care a forțat pentru prima dată o mare țară europeană de faliment.

Faptul că ESM a ajuns să joace un rol atât de important în politica fiscală europeană are de-a face cu succesul său propriu. ESM și predecesorul său, Facilitatea Europeană de Stabilitate Financiară (EFSF), au ajutat cinci state membre ale zonei euro să se lupte cu consecințele crizei financiare. Zeci de miliarde de euro au fost împrumutate Greciei, Irlandei, Portugaliei, Ciprului și Spaniei – fie pentru că investitorii nu mai doreau să le ofere acestor țări împrumuturi ulterioare, fie pentru că pur și simplu nu aveau banii pentru a-și salva propriile bănci.

Miile de miliarde de euro puse la dispoziție de ESM au fost, bineînțeles, legate de condiții stricte, care au presupus constrângeri fiscale, reforma sistemului social și liberalizarea pieței forței de muncă. Până acum, fiecare țară care a primit un ajutor prin EFSF sau un ajutor prin ESM și-a finalizat programul de asistență de creditare. Ultima țară care a făcut acest lucru a fost Grecia, în august. Chiar dacă tăril mai au încă datorii la ESM, fiecare are condiții diferite în ceea ce privește cât de rapid trebuie să își onoreze obligațiile.

Cum poate ESM să devină un nou FMI

Primul pas este acela de a transforma ESM într-un fel de înlocuitor european al FMI. FMI a jucat un rol central în Grecia în timpul crizei, dar au existat adesea ciocniri privind care este cea mai bună rețetă pentru a ajuta economia țării să-și revină. În viitor, FMI nu mai intenționează să participe la salvarea de la faliment a statelor din Europa.

Pentru ca ESM să funcționeze ca un FMI european, organizației trebuie să i se acorde dreptul de supraveghere pentru a monitoriza finanțele individuale ale statelor membre din zona euro. În cazul în care va apărea o nouă criză, ESM va fi înarmat cu drepturi suplimentare de control și de executare.

Iar ESM este mai bine echipat pentru această sarcină decât orice altă instituție europeană. Este în contact regulat cu piețele financiare și cunoaște mult mai repede decât, să spunem, Comisia Europeană atunci când bonitatea unui stat membru al zonei euro este în pericol.

Comunicarea cu piețele are loc în câteva moduri diferite. În primul rând, ESM își investește capitalul circulant – aproximativ 80 de miliarde de euro. În al doilea rând, și mult mai important, organizația emite obligațiuni, ceea ce generează banii necesari pentru a ajuta guvernele aflate în dificultate din cauza unor blocaje financiare.

Una dintre sarcinile noi ale ESM este de a trage semnalele de alarmă timpuriu, atunci când există primele semne ale unei crize economice întrucât specialiștii care lucreazăp pentru ESM cunosc în profunzime situația financiară a fostelor țări care s-au confruntat cu acest gen de probleme.

De asemenea, organizația cunoaște multe despre statele membre mai mari, cum ar fi Germania și Franța, spune Regling. Pe de altă parte, dacă, pur și simplu, ipotetic, ceva se va întâmpla în Austria sau Malta, ESM ar fi în dificultate. Iar pentru a-și îndeplini rolul de sistem de avertizare rapidă, ESM trebuie să recruteze experți în toate țările membre.

În viitor, planul este ca ESM să acorde creditare pentru mecanismul european de soluționare a instituțiilor de credit care se confruntă cu probleme financiare. ESM va primi, de asemenea, un set de noi instrumente financiare destinate să ajute rapid țările în dificultate. O linie de precauție este în discuție și ea ar putea fi extinsă la țări care nu sunt încă în nevoie, dar care au nevoie de ajutor pentru a calma investitorii îngrijorați.

ESM ar putea contribui, de asemenea, la stabilizarea ciclurilor economice lente în fiecare stat membru. Pentru a face acest lucru, autoritatea ar poate acorda o linie de credit țărilor care se confruntă cu șocuri economice asimetrie. Cu o injecție nouă de numerar de la ESM, un guvern ar putea, de exemplu, să sporească rapid cererea. Un astfel de instrument este necesar, deoarece Banca Centrală Europeană (BCE) nu poate interveni cu rate ale dobânzii mai mici sub un anumit nivel. BCE, la urma urmei, controlează politica monetară pentru zona euro în ansamblu, nu pentru țările individuale.

Ce-i lipsește, în prezent, Mecanismului European de Stabilitate pentru a deveni un nou FMI

Nu toți sunt mulțumiți de extinderea listei de sarcini a ESM. Reprezentanții Comisiei Europene, în special, ezită, întrucât nu sunt foarte dornici să își reducă propriile prerogative, în special atunci când este vorba despre analiza bunăstării financiare a unei țări.

Cel mai recent efort de a împiedica un transfer de putere către ESM este argumentul Comisiei că un astfel de lucru nu poate fi făcut deoarece fondul de salvare nu este o agenție oficială a UE. Acest lucru este adevărat: ESM este o structură instituită exclusiv de statele membre din zona euro. Dar, argumentul Comisiei este disimulator, întrucât știe prea bine că, în viitorul apropiat, nu va exista majoritate în favoarea consacrării ESM în legislația UE.

Related News

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


UA-42426876-1