Se redeschid frustrarile Razboiului Rece? Rusia reinvie Intervisionul, replica sovietica a Eurovisionului

In luna mai, travestitul Conchita Wurst castiga Eurovisionul, starnind numeroase discutii si reactii care mai de care. Daca personalitati din lumea muzicii pop, precum Cher sau Boy George, s-au grabit sa aprecieze prestatia Conchitei, o parte a participantilor nu a savurat prea mult rezultatul concursului.

Eurovision nu este doar un simplu concurs de muzica, avand multe interpretari geopolitice. Nu de multe ori muzica de la Eurovision s-a impletit cu politica. “Acesta este sfarsitul Europei. S-a terminat! Aici nu mai sunt femei si barbati. Avem doar <<ceva>>”, a tunat dupa concurs Vladimir Jirinovski.

Ruptura dintre Uniunea Europeana si Rusia se manifesta si in muzica. Anul acesta, in octombrie, Rusia va renaste Intervision, alternativa sovietica la Eurovision, care s-a desfasurat intre 1977 si 1980.

In timpul Razboiului Rece, Europa era divizata de Zidul Berlinului si de ideologii rivale. Estul si Vestul concurau aproape in orice. Cum divizarea Europei era o realitate palpabila, artistii din Est trebuiau sa aiba si ei Eurovisionul lor. Intervision aducea pe scena solisti pop-star din tarile socialiste, cei mai multi venind din Blocul Estic si din Cuba. Atunci cand a aparut, in 1961, concursul se desfasura in santierele navale din Gdansk si era doar un simplu festival. Existenta lui era ocazia statelor comuniste de a demonstra ca pot produce muzica pop la fel de bine ca si rivalii capitalisti. Ideea i-a apartinut celebrului musician evreu Wladyslaw Szpilman, care a devenit, dupa zeci de ani, eroul din Pianistul, filmul lui Roman Polanski.

Lui Szpilman ii devenise clar ca un santier naval este prea putin pentru acest concurs, asa ca l-a mutat la Sopot, intr-un amfiteatru in aer liber. In 1977, directorul televiziunii poloneze a decis sa transforme Festivalul de la Sopot in ceva mult mai important si a fost redenumit in Intervision. Estul nu a copiat orbeste Eurovisionul. Spre exemplu, tara castigatoare nu era obligate sa gazduiasca anul viitor concursul. Acesta s-a desfasurat intotdeauna in Polonia.

Dupa 1980, Intervisionul nu s-a mai tinut. Autoritatile poloneze declarau legea martial. Tancurile marsaluiau pe strazi iar luptele dintre politie si protestatari erau la ordinea zilei. In 1982, organizatorii competitiei s-au intors la vechiul nume, Festivalul Muzical de la Sopot.

Astazi, in multe feluri, Intervisionul este un fel in care Rusia isi va linge ranile dupa concursul din mai. In timpul Eurovisionului, prestatia Rusiei, care a fost reprezentata de un grup de 17 frati care s-au numit Surorile Tolmachevi, a fost fluierata si huiduita la scena deschisa. Atunci, Rusia era in plin proces de anexare a Crimeei iar publicul nu a gustat nici legislatia homofoba promovata de rusi. Cu peste 195 de milioane de privitori, Eurovisionul i-a dat Rusiei o palma. Elita politica din Rusia a considerat Eurovisionul ca fiind un barometru pentru influenta cultural si politica a tarii.

Treizeci de ani mai tarziu, Intervisionul va reuni artisti din Organizatia de Cooperare de la Shanghai, un organism pe care Rusia il vede ca o contrapondere la NATO si din care fac parte China, Kazakhstan, Kirghistan, Rusia, Tajikistan si Uzbekistan.

Related News

One Response

Leave a Reply
  1. avatar
    Pisti
    Jul 26, 2014 - 09:01 PM

    Probabil…
    Insa un concurs de muzica transformat in ceva grotesc doar ca sa mai castigam cateva voturi si de la scursurile umanitatii…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


UA-42426876-1