Se poate si mai rau decat in Romania: ce invata la Religie copiii spanioli si “Reconquista” Bisericii Catolice

Romania nu este singurul stat european unde, la inceputul acestui an, a existat o dezbatere acerba privind importanta orelor de religie in programa scolara. Spania s-a aflat in mijlocul unei situatii asemanatoare. Castig de cauza a avut Biserica Catolica care a schimbat programa scolara si temele abordate in cartile de Religie. Modificarile aduse au indignat societatea spaniola si au fost folosite ca munitie politica in razboiul dintre principalele partide politice din Spania.

 

Pe scurt:

  • parintii elevilor din Spania au trebuit sa aleaga intre Educatie Civica si Religie
  • noua curicula a cursurilor de Religie Catolica include invatarea rugaciunilor specifice la clasele primare si exclude orice referinta catre alte confesiuni la clasele secundare
  • Ministerul Educatiei spaniol a aprobat ca Religia sa fie materie optionala in trunchiul comun, obligatoriu, din programa scolara, avand o valoare academica deplina
  • 2 din 3 elevi au ales cursurile orelor de Religie, mai exact 3,5 milioane din copiii inscrisi in sistemul public de invatamant
  • Confederatia Parintilor Elevilor din Sistemul Public de Invatamant a recomandat ca elevii sa nu fie inscrisi la cursurile de Religie intrucat dogmele nu ar trebui sa isi aiba locul in salile de clasa ale unui stat secular
  • numarul elevilor inscrisi la orele de Religie Catolica este in continua scadere incepand cu anul 1996.
  • pentru cursurile de religie din anul scolar 2013 – 2014 au optat 56% din totalul elevilor inscrisi la scoala

 

Religia in statele europene

In majoritatea statelor europene, Religia este o materie optionala. Un caz special este Franta acolo, unde, cu exceptia a trei regiuni din Nord-Est care au fost ocupate de Germania inainte de 1918, Religia este complet exclusa din scoli.

In Germania, clasele sunt optionale si educatia religioasa este predata in majoritatea landurilor. Scolile trebuie sa asigure alternativa la Religie si sa organizeze si cursuri de Etica. In Belgia exista un curs de religie, confesional si care este sustinut financiar de Guvern. In scoli se preda si umanismul secular care este, de-asemenea, subventionat de stat. In Ungaria, educatia religioasa din scoli este sustinuta financiar de catre organizatiile bisericesti.

In Irlanda, educatia religioasa trebuie sa fie inclusa in planul de invatamant, dar elevii pot refuza sa ia parte la aceste ore. In Italia exista o curicula nationala statutara. Toate scolile trebuie sa ofere cursuri de Religie dar studentii pot sa refuze sa ia parte la aceste ore.

  • Tarile europene unde religia este obligatorie si profesorii dau note sau calificative: Austria, Danemarca, Regatul Unit al Marii Britanii, Romania, Suedia, Malta, Luxemburg, Germania, Finlanda, Grecia
  • Tarile europene unde religia nu este obligatorie si nu se dau calificative: Belgia, Bulgaria, Croatia, Slovacia, Spania (pana in anul acesta scolar), Tarile de Jos, Irlanda, Italia, Lituania, Letonia, Portugalia si Cehia

 

De ce Religia este un subiect sensibil in Spania

Pe 1 aprilie 1939, Generalul Franco, aflat in fruntea fortelor nationaliste, a proclamat, triumfator, ca Razboiul Civil spaniol a luat sfarsit. Biserica Catolica a fost institutia care a avut cel mai mult de castigat de pe urma victoriei lui Franco.

Inaltii prelati bisericesti au binecuvantat revolta nationalista si au justificat lumii ca razboiul civil nu a fost decat un “plebiscit armat”. Biserica Catolica si-a cules, apoi recompensa. Franco a eliminat toate masurile care au subminat rolul spiritual si social al Bisericii si a insarcinat Biserica cu mai multa putere si privilegii decat cele avute inca din secolul 18.

Pentru Biserica, privilegiile au constituit o “reconquista” spirituala. De “Reconquista” s-a bucurat si Franco si nationalistii sai. Ce a insemnat acest lucru? In mare, Spania a revenit la centralismul castilian si la eliminarea tuturor altor ideologii. Pentru Biserica Catolica, “Reconquista” a insemnat un monopol ideologic pe viata spaniolilor iar societatea era recatolicizata.

Acest proces de recatolicizare a fost impus cu forta, tinand cont ca Biserica Catolica si-a instrainat un procent urias din populatie deoarece a tinut partea Nationalistilor lui Franco. Biserica venea acum in fata poporului dezbinat si la a carui dezbinare a contribuit din plin sa predice pace si iubire crestina. Pentru Cardinalul Goma, singura modalitate a fost cea a impunerii totalitarismului divin, adica impunerea valorilor catolice in toata societatea spaniola. Franco, evident, a fost bucuros si a pus o mana de ajutor.

Un pic mai tarziu, in iunie 1941, drepturile bisericii au fost evidentiate mai clar intr-un acord incheiat intre Vatican si guvernul Franco si, incele din urma, totul a fost formalizat in actul numit Concordat, semnat in august 1953. Printre prevederi s-au enumerat:

  • recunoasterea catolicismului ca religia oficiala a tarii
  • instruirea religioasa obligatorie la toate nivelurile de educatie, in conformitate cu dogma catolica
  • sprijin financiar acordat de stat bisericii, incepand cu salarizarea preotilor si pana la finantarea cladirilor bisericesti
  • garantarea reprezentarii in presa si in radio

religie spania

Anii au trecut si Concordatul a devenit anacronic in 1979, atunci cand Spania a adoptat o Constitutie democrata. Un an mai tarziu, Guvernul de la acea vreme a negociat cu Biserica Catolica introducerea Eticii ca materie alternativa la Religie, dar ambele obligatorii si cu valoare academica.

Revenind in zilele noastre, subiectul religiei in scoli a fost cu atat mai sensibil cu cat, in Spania, 68% din populatie este catolica si 27% s-a declarat atee sau ca nu apartine niciunei religii. Majoritatea spaniolilor, conform unor studii sociologice, prefera sa nu participe la slujbele religioase si doar 59% dintre ei considera ca acolo, undeva, exista un Dumnezeu.

Spania contemporana incepe sa dezvolte o latura seculara puternica. Este arhi-raspandita, in Spania, dorinta de a legaliza casatoriile intre persoane de acelasi sex. Peste 1 milion din locuitorii Spaniei sunt de religie musulmana. Astazi, islamul este a doua religie in Spania si peste 1,700,000 de oameni au un background islamic. Peste 500,000 din acest locuitori de religie musulmana au cetatenie spaniola.

Valurile de imigranti, dar de aceasta data nu din tarile musulmane ci din America Latina, acolo unde exista un numar mare de practicanti catolici, au ajutat Biserica Catolica sa isi recupereze o parte din asistenta de la slujbe, in special la cele de duminica.

In ultimii zece ani, Biserica Catolica s-a implicat activ in afacerile politice, fie prin diverse grupurin si organizatii precum Opus Dei, Miscarea Neocatecumenala sau Legiunea lui Cristos, fie prin politicieni cu preponderenta de pe scena de dreapta a politcii spaniole, in speta Partidul Popular. Reteaua de radio COPE a contribuit, la fel, la amestecul Bisericii in politica.

Spaniolii nu mai vad Biserica precum o institutie neutra si independenta si este asociata viziunii politice a Partidului Popular. Majoritatea votantilor de Stanga au taxat amestecul Bisericii in treburile politice si au contestat vehement finantarea Bisericii Catolice de catre institutiile statului.

 

Religia in scolile din Spania

In Spania, pe 1 martie, a fost publicat in Monitorul Oficial noul curriculum al materiei de Religie Catolica. Acest act a revigorat in societatea spaniola o controversa ce dateaza inca din 1979, atunci cand Spania a semnat acordurile cu Sfantul Scaun. In Tratatul semnat la acea vreme si care este in continuare adoptat, s-a stabilit ca, in ciuda caracterului secular al statului, predarea cursurilor de religie catolica se va face la scoala atat in clasele primare cat si in cele secundare, “in conditii comparabile cu cele ale altor discipline fundamentale”.

In esenta, proiectul elaborat de Conferinta Episcopala Spaniola, in contextul noii legi a Educatiei din Spania, are tendinta de a sublinia invatarea doctrinei catolice din perspectiva credinciosului. Cursurile din manualele spaniole de religie catolica sunt departe de a prezenta religia ca un patrimoniu istoric si cultural sau ca un studiu comparat al crestinismului in contextul altor religii.

 

Cateva dintre “curiozitatile” din manualele de religie spaniole:

  • la clasele superioare, referintele la alte credinte au fost eliminate din cursuri, desi in varianta veche a manualelor se faceau referiri la budism si islam
  • la primul curs de religie din invatamantul primar, profesorii trebuie sa evalueze daca elevul poate sa “memoreze si sa reproduca formule simple de petitie si de multumiri” (rugaciuni, crezuri etc)
  • un alt obiectiv la invatamantul primar este ca elevii sa-si exprime oral si cu gesturi simple recunostinta fata de Dumnezeu, pentru prietenia Sa. Toate aceste chestiuni sunt evaluabile si masurabile
  • elevii, la ora de Religie, sunt obligati ca, la inceputul fiecarui curs, sa spuna rugaciunea
  • noua curicula a eliminat parti din continutul existent in planul de invatamant precedent si care a fost aprobat de Conferinta Episcopala, in 2007. Unul dintre capitolele eliminate este “Corpul uman ca opera al Dumnezeului Creator in colaborare cu parintii – Diferentele dintre baiat si fata”
  • la clasele primare, elevul trebuie sa relationeze unitatea Bisericii cu unitatea organelor propriului sau corp
  • la cursurile secundare, elevul trebuie sa recunoasca si sa evalueze faptul ca realitatea este cea facuta de Dumnezeu si sa identifice originea divina a realitatii
  • tot la cursurile secundare, elevul trebuie sa compara si sa distinga interventia lui Dumnezeu in istoria incercarilor umane pentru a raspunde la cautarea sensului vietii

 

 

Related News

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


UA-42426876-1