somaj1

Cum i-a pierdut Bruxelles-ul pe tineri si i-a transformat in generatia pierduta a Uniunii Europene

Odinioara, tinerii erau cei mai mari sustinatori ai Uniunii Europene. Dar, pe masura ce blocul european se chinuie cu probleme existentiale si este macinat de crize economice si de discursuri populiste, tinerii europeni sunt deziluzionati.

Marele proiect al Bruxelles-ului pentru tineri: o plimbare gratis prin Europa

Solutia birocratilor de la Bruxelles pe care au gasit-o ca sa ii convinga pe tineri ca UE nu inseamna numai compromis, migratie si gestionarea crizelor bancare, este aceea de a le oferi celor care au implinit 18 ani sa calatoreasca, o luna, gratis, cu trenul, prin Europa. Majoritatea oraselor europene sunt conectate printr-o vasta retea de cai ferate folosite de navetisti, turisti si studenti.

Tinerii europeni au posibilitatea de a cumpara tichete de tren speciale care le permit sa calatoreasca in toate categoriile de tren strabatand Continentul intr-un anumit interval de timp. Programul “Inter-Rail” este foarte popular printre absolventii de liceu si studentii care vor sa viziteze tarile vecine.

In viziunea politicienilor, “Inter-Rail” ar putea fi cheia care sa ajute la crearea unei perceptii pozitive despre UE in ochii generatiilor tinere, care deja beneficiaza de programe de studii in Occident si de posibilitatea de a calatori fara vize. Speranta europarlamentarilor este ca tinerii se vor simti mult mai europeni dupa ce se vor intoarce din calatorii si se vor simti mai putin italieni, germani sau romani. In plus, avand aceasta posibilitate de a calatori gratis cu trenul prin Europa, politicienii de la Bruxelles se asteapta ca tinerii sa isi gaseasca si mai usor locuri de munca.

Evident ca au existat si voci care au criticat aceasta propunere. Cheltuirea a miliarde de euro pe aceasta schema este mai mult decat cinica, tinand cont ca somajul in randul tinerilor este una dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta Uniunea Europeana. In Grecia, aproape jumatate din tinerii sai cetateni sunt someri si nu vor avea prea curand posibilitati financiare sa cheltuiasca in Europa cu trenul, chiar daca biletele sunt date gratis.

Inclusiv reteaua de cale ferata ridica numeroase semne de intrebare. Sunt tari din UE care sunt foarte bine interconectate, insa a ajunge din Occident in sudul sau in estul Europei este extrem de greu, mai ales din cauza absentei investitiilor in infrastructura. Spre exemplu, o calatorie de la Londra la Paris dureaza mai putin de 4 ore, in timp ce, in Estul Europei, aceeasi distanta este parcursa chiar si in 22 de ore! Din acest motiv, calatoriile cu Inter-Rail sunt limitate, practic, cetatenilor din Vestul Europei.

Nu s-a facut mai nimic pentru generatia pierduta a Uniunii Europene

In anul 2013, Comisia Europeana a lansat “Garantia Tinerilor”, un program indraznet pentru a combate somajul in randul tinerilor. Intentia era aceea de a-i oferi fiecarui absolvent de liceu posibilitatea de a opta intre studii superioare, training sau loc de munca in 4 luni de la terminarea studiilor. Masura a fost implementata, dar totul se misca mult prea greu.

Uniunea Confederatiilor Sindicale din UE a aflat cu surprindere ca din investitia initiala de 6.4 miliarde de euro in aceasta initiativa o treime nu a fost cheltuita iar programul nu si-a atins decat 40% din publicul cheie. Comisia Europeana a fost nevoita sa admita ca programul a inceput mult prea greu.

CE a suplimentat cu inca 1 miliard de euro acest program din fondurile sociale europene insa, conform celor spuse de Organizatia Internationala a Muncii, un raspuns pozitiv pe termen lung la aceasta initiativa ar necesita o investitie anuala de 21 de miliarde de euro. Daca suma pare uriasa, puneti-o in balanta cu faptul ca pierderea inregistrata de UE prin mentinerea ridicata a somajului in randul tinerilor se ridica la 150 de miliarde de euro anual, adica 1.2% din PIB-ul UE!

somaj

De la momentul de varf inregistrat in 2013, adica 24.4%, somajul in randul tinerilor din UE a scazut la 18.9% in vara lui 2016. Jean Claude Juncker a afirmat, in luna iunie, ca acest program a ajutat 9 milioane de tineri sa isi gaseasca loc de munca sau au fost introdusi in programe de training. Sindicatele au completat declaratia sefului Comisiei, sustinand ca multe dintre aceste oferte de munca sunt contracte pe termen scurt, internship-uri neplatite sau locuri de munca precare ce nu ofera siguranta sau perspective in cariera.

Doar cateva state membre au stabilit criterii de calitate. Problema este ca locurile de munca prost platite si contractele cu perioada determinata si sunt in continua crestere. In tari precum Grecia si Olanda, tinerii nu sunt protejati de legislatia privitoare la salariul minim pe economie.

Nu exista o formula magica prin care tinerii sa fie integrati in piata muncii si sa se simta europeni, dar parca obiectivul nu ar trebui sa fie doar acordarea de subventii pentru gratuitati la tren.

Related News

One Response

Leave a Reply
  1. avatar
    Pisti
    Nov 23, 2016 - 05:21 PM

    “O plimbare cu trenul prin Europa, gratis”… mda.. suna ca si pungile de zahar si faina impartite prin Oltenia…
    foarte efective masuri, ma gandesc ca profund studiate si gandite de marii ganditori ce incalzesc scaunele degeaba in parlamentul european…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


UA-42426876-1